loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

قدرت، خطابه، منبر: پژوهشی درباره رابطه خطابه و منبر با قدرت سیاسی در دوران خلافت عباسیان

ناشر نگارستان اندیشه | انجمن ایرانی تاریخ

نویسنده سید محمد شیخ احمدی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 234

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

در دوران قدیم، منبر و خطابه با عنوان رسانه های تبلیغی نقش مهمی را ایفا می کردند. یک مزیت این رسانه، تبلیغ چهره به چهره بود. جایگاه منبر و خطابه با رسمیت یافتن حکومت های اسلامی و خلافت، ارزش بیشتری پیدا کرد و حاکمان در پی استفاده از آن برآمدند.
کتاب حاضر به بررسی رابطه خطابه، منبر و قدرت سیاسی در دوران خلافت عباسی می پردازد.

کتاب حاضر در اصل رساله دکتری مؤلف بوده که اکنون به شکل کتاب درآمده است.
در معرفی این کتاب آمده است:
با ظهور اسلام، خطابه و منبر به تدریج جایگاه خود را در جامعه اسلامی باز کرد. زمانی که هیچ وسیله ارتباط جمعی وجود نداشت، منبر به عنوان یک رسانه عمومی، توسط پیامبر اسلام (ص) و خلفای راشدین برای ارتباط با مسلمانان به کار گرفته شد.
با آغاز خلافت عباسی خطابه و منبر به شکل یک نهاد سیاسی فرهنگی به حیات خود ادامه داد و به خدمت قدرت سیاسی درآمد.

در دوره خلافت عباسیان از یک سو میان خطابه و قدرت سیاسی و از سوی دیگر میان منبر و سیاست پیوند عمیقی ایجاد شد. این پیوند باعث شد که عباسیان به عنوان یک رسانه ارتباطی تاثیرگذار به خطابه و منبر بنگرند و به تقویت کارکرد آن در جهت منافع خود بپردازند.

این کتاب علاوه بر توصیف وضعیت خطابه و منبر در دوره خلافت عباسی (132-656هـ.ق) به تبیین رابطه خطابه و قدرت و منبر و سیاست در این عصر پرداخته و کارکردهایی را که خطابه و منبر برای نظام خلافت عباسی داشت، مورد بررسی و تحلیل قرار داده است.

در بخش اول پس از تشریح پیشینه، اهداف و روش انجام پژوهش به تعریف کلیاتی درباره خطابه و منبر پرداخته شده است. همچنین قدرت خلافت عباسی بر اساس نظریات جامعه شناختی ماکس وبر در موضوع اقتدار و مشروعیت و انواع آنها بررسی و تحلیل شده است.

موضوع بخش دوم سیاست های عباسیان و بهره برداری از خطابه و منبر در اجرای آنهاست. چند نمونه از سیاست های فرهنگی نظام خلافت عباسی بررسی شده است.

در بخش سوم ابتدا در دو فصل به بررسی تحولات خطابه و منبر در عصر عباسی و سپس به کارکردهای خطابه و منبر در این عصر پرداخته است. بحث اصلی این بخش کارکرد خطابه و منبر در رسمیت یافتن قدرت خلیفه و ولیعهدش است.

شیوه های نظارت و کنترل نظام خلافت عباسی بر خطیبان و واعظان موضوع بحث چهارم است.

همچنین برای تکمیل بحث های این کتاب در بخش ضمائم معروفترین خطیبان و واعظان عصر عباسی با استناد به منابع تاریخی و ادبی معرفی شده اند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما