loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نیمه پنهان 35: حزب خلق مسلمان ایران از ظهور تا سقوط - جلد اول

جریان شناسی احزاب سیاسی ایران (2)

ناشر کیهان

نویسنده اصغر حیدری

سال نشر : 1388

تعداد صفحات : 288

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

فصل اول این اثر، دربرگیرنده مباحثی مانند زندگی نامه بنیان گذار "حزب خلق مسلمان"، ایجاد ارتباط این حزب با دربار پهلوی در سال 1324، رویارویی آشکار آنان با امام خمینی(ره) از سال 1342 به بعد و مذاکرات مکرر روسای حزب با مسوولان ساواک و ارایه راهکارهایی برای حفظ و تثبیت قانون اساسی و رژیم شاه خائن و ایجاد انحراف در مسیر مبارزات مردمی است.

"تاسیس حزب خلق مسلمان"، عنوان دومین فصل این کتاب پژوهشی است. تشریح اهداف و آرمان های حزب و عملکرد اعضای آن و نفوذ عوامل حزب رستاخیز در حزب، در این بخش از کتاب جای گرفته اند.

در قسمتی از این بخش آمده است: "حزب خلق مسلمان" در مسایل مختلف جامعه ایران ـ که به خاطر شرایط ملتهب اوایل پیروزی انقلاب وضع خاص و ویژه ای داشت ـ با اظهارنظرها و موضع گیری های خود، تشنج در جامعه به خصوص در منطقه آذربایجان را افزایش داد تا به قله های قدرت ـ حداقل در آذربایجان ـ دست پیدا کند. یکی از ابزارهای اصلی چنین اقداماتی، عملکرد نشریه هفتگی "خلق مسلمان" بود. مروری بر 24 شماره از این نشریه (از فروردین 1358 تا آذر 1358) شاهد این مدعاست که به عنوان یکی از منابع اصلی پژوهش حاضر مورد استفاده قرار گرفته است."

فصل پایانی کتاب "حزب خلق مسلمان"، به تشریح روابط حزب با آمریکایی ها به روایت اسناد لانه جاسوسی آمریکا، حضور جاسوسان آمریکایی در این حزب و حمایت آنان از مخالفان نظام جمهوری اسلامی ایران پرداخته است.

همچنین 67 قطعه سند صادر شده توسط ساواک، سازمان اوقاف و وزارت امور خارجه حکومت پهلوی درباره روسای حزب خلق مسلمان، به همراه صفحاتی از نشریه "خلق مسلمان" به عنوان ضمیمه در پایان این کتاب منتشر شده اند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما