loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

بانوی سپید

ناشر آشیان

نویسنده کریستیان بوبن

مترجم مهوش قویمی

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 128

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

کریستین بوبن کتاب بانوی سپید را با الهام از زندگی و شخصیت عجیب امیلی دیکنسون شاعر برجسته ی آمریکایی به رشته ی تحریر درآورده است. تاکنون نویسندگان، شاعران و هنرمندان زیادی مجذوب روحیه امیلی دیکنسون بوده اند. کریستین بوبن نیز در سال ۲۰۰۷ و حدود یک قرن پس از مرگ امیلی دیکنسون، تحت تأثیر این طلسم قرار گرفت و کتاب خود را منتشر ساخت. نظراتی که در مورد عنوان کتاب وجود دارد این است که یا نام کتاب برگرفته از تصویر معروفی از امیلی دیکنسون شاعر است که با لباس سفید در آن ظاهر شده، یا روپوش سفیدرنگی که در خانه ی او –که به موزه تبدیل شده است- نگهداری می شود و تصوری شاعرانه از زندگی اوست.

این کتاب کم قطر نیز یکی از انعکاس های معمول از حیات این شاعر مرموز است که بیشتر به جنبه ی مقاله نویسی پرداخته است تا بعد داستانی. در بخش ها یا فصل های کوتاهی که فاقد نام یا شماره هستند، بوبن کوشیده است صحنه ها و دوره هایی را از زندگی امیلی دیکنسون به نمایش بگذارد که با جزئیاتی از روابط اندکش با محیط بیرون، خانواده اش همراه شده است و حس انزوایی که او برای بیشتر دوران زندگیش ترجیح داد را به زیبایی به مخاطب القا می کند.

ماهیت شخصیت دیکنسون به اندازه ی کافی اغواکننده است تا خواننده را راغب به خواندن این کتاب کند، اما نقش پررنگ بوبن در تأثیرگذاری کتاب نیز غیرقابل انکار است. اگرچه نسخه اصلی کتاب بیش از هشتاد صفحه ندارد، به طور قابل تأملی طرح زندگینامه ی شاعر را در اختیار مخاطب قرار می دهد. در مورد ساختار کتاب نکته ی قابل ذکر این است که صرفاً طرحی از واقعیات و رویدادها نیست، بلکه نویسنده به گونه ای اعجاب انگیز اطلاعات و جزئیات فراوانی را از این شرح حال بیان می کند و کاملاً در عمق آن نفوذ می کند.

لحن شاعرانه و ادبی کریستین بوبن که طرفدارانش با آن آشنایی کامل دارند، به نظر برای نوشتن چنین کتابی بسیار مناسب به نظر می رسد. سبکی که در نوشتار کتاب به کار برده است دنباله کننده ی سبک شخص دیکنسون است. این کتاب مانند پرده ی نقش دار رویا گونه ای زندگی این شاعر فرهیخته را به روایت کلمات مطرح می کند و تلفیقی از محتوای اشعار دیکنسون، اظهارات اعضای خانواده اش و صحنه های پرورش یافته از تخیل کریستین بوبن است.

در شش سالگی دماغ آدم به شیشه ی واقعیت چسبیده ، فقط برخی جزئیات دیده می شوند .

آدم هیچ چیز را بهتر از زمانی که فاقد آن است نمی شناسد .

ندیدن آن که دوستش داریم وحشتناک است و سخن گفتن درباره ی او به هیچ درد نمی خورد .

آنان که از همه حساس ترند همواره بازنده اند .
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما