loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آزادی مترقی در اندیشه شهید بهشتی

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

در این کتاب نویسنده با تبیین مفاهیم «آزادی منفی» و «آزادی مثبت» از «آیزایا برلین» فیلسوف و نظریه پرداز سیاسی انگلیسی و نظریات «موریس کرنستون» منتقد معاصر، به بررسی مفهوم آزادی در اندیشه شهید بهشتی پرداخته است.
در پیشگفتارِ این کتاب، نویسنده به طرح مساله، بیان سئوال ها و فرضیه های مورد بحث در کتاب پرداخته و در باب روش تحقیق خود سخن گفته است.
کتاب «آزادی مترقی در اندیشه شهید بهشتی» در 368 صفحه تدوین شده و مشتمل بر پنج فصل است و با مقدمه ای به قلم «عباس منوچهری» عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس انتشار یافته است.
فصل اول به تعریف مفاهیم اساسی اندیشه سیاسی و نظریه سیاسی اختصاص یافته است.
در ادامه با مشخص شدن تعریف اندیشه سیاسی، به مفهوم آزادی در اندیشه سیاسی متفکران غربی ـ اسلامی پرداخته شده است.
همچنین، برای فهم بهتر مقوله آزادی، قبل از پرداختن به مفهوم آن در اندیشه سیاسی متفکران غربی ـ اسلامی، معنی لغوی آن و سیر تاریخی تفکر آزادی بررسی شده است.
بعد از تعریف آزادی در قالب اندیشه های سیاسی، مفهوم آن در نظریه های سیاسی مورد تامل قرار گرفته است؛ این نظریه ها عبارت اند از: نظریه آزادی منفی و آزادی مثبت از آیزایا برلین و نظریه «جدل های سیاسی» و «جدل های فلسفی» از کرنستون.
در فصل دوم، برای فهم بهتر اندیشه سیاسی شهید بهشتی، ابتدا زندگی و زمانه وی بررسی شده و سپس به آثار و آرای شهید بهشتی پرداخته شده است.
در فصل سوم نیز «جایگاه انسان» در اندیشه شهید بهشتی بررسی شده است. در این فصل با استفاده از دسته بندی هانس دیرکس در ارتباط با «چیستی انسان» به مفهوم «انسان» در آرای شهید بهشتی پرداخته شده است.
در فصل چهارم، «خاستگاه آزادی» در اندیشه شهید بهشتی مورد تامل قرار گرفته است. همچنین، در این فصل به مفهوم و مصداق های «آزادی» در اندیشه وی پرداخته شده است.
در فصل پنجم، با توجه به مشخص شدن مفهوم اندیشه سیاسی و نظریه سیاسی در فصل اول و همچنین مشخص شدن مفهوم آزادی در اندیشه شهید بهشتی در فصل چهارم به تبیین آن در چارچوب نظریه های آزادی مطرح شده در فصل اول پرداخته شده است.
مبحث نهایی نیز به جمع بندی کلی اختصاص یافته است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما