loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سیره پیامبر(ص) در رهبری و انسان سازی

ترجمه کتاب سیره الرسول القیاده و المناهج الانسانیه

ناشر شرکت چاپ و نشر بین الملل

نویسنده شیخ سالم الصفار

مترجم غلامحسین انصاری

سال نشر : 1386

تعداد صفحات : 213

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب سیره پیامبر(ص) در رهبری و انسان سازی، ترجمه کتاب سیره الرسول القیاده و المناهج الانسانیه می باشد و نوشته شیخ سالم الصفار است و با ترجمه غلامحسین انصاری در انتشارات بین الملل چاپ و منتشر شده است.
از نظر مولف در فصل سیره و مدیریت، بنیان نهادن مسجد به عنوان پایگاهی برای اداره فعالیت های فکری، سیاسی و نظامی حکومت اسلامی در نهایت سادگی و بی پیرایگی توسط پیامبران گرامی اسلام(ص) آموزنده دو نکته مهم از سیرهنبوی برشمرده شد:
1- ارزش هر طرح و پروژه به خوب اداره کردن و نوع کاربری و سودمندی آن دوره.
2- مسجد عبادتگاه و مرکز اداری حکومت اسلامی است. بر همین اساس است یک انقلاب فکری و فرهنگی برضد همه حکومت های ستم پیشه، متحجر و واپسگرا از آن جا پرتو افکنده است. بررسی تدابیر و اعمال روش های مدیریتی پیامبر اعظم(ص) در حوزه نظامی، از سر فصل های جالب این کتاب است.

مولف در بررسی این مساله که چرا پیامبر اکرم(ص) با آن که می دانستند از نظر نیروی انسانی و تجهیزات نظامی نسبت به کفار کمبود چشمگیری دارند، تصمیم به جنگیدن با آنان را می گیرند عنوان کردن:
پیامبر در آن زمان به این نتیجه رسید که در صورت عقب نشینی، مشرکان قریش آنها را به سستی و خودباختگی متهم می کنند و یهمودیان مدینه نیز بر آنان طمع خواهند برد، ضمن اینکه عقب نشینی بر دعوت فراگیر اسلام آثار بدی را به جای می گذاشت. برهمین اساس پیامبر در جنگ احد با آنان روبرو شد.

نویسنده با اشاره به جمله ای از پیامبراسلام که در نهج البلاغه درج شده می گوید: پیامبر در جنگ احد بر بالای تپه ای رفت و یاران فراری اش را با نام و نشان خاصشان صدا می کرد و می گفت:
فلانی به نزد من بیا، فلانی به نزد من بیا، من رسول خدایم. ایشن در این صحنه نبرد شجاعانه شایعه دروغین کشته شد نشان توسط سپاه کفار را از بین بردند و سبب افزایش روحیه از دست مردان جنگیشان شدند.

کتاب سیره پیامبر(ص) در رهبری و انسان سازی از جمله کتاب هایی است که به ما در شناخت سیره مدیریتی حضرت محمد(ص) کمک می کند. عناوین سرفصل های ارائه شده در این کتاب عبارت است از: سیره و حکومت جهانی، رهبری نظامی پیغمبر، سیره و مدیریت، سیره و برنامه های اجتماعی، سیره و روان شناسی، سیره و رشد اقتصادی، سیره و تبلیغ، سیره و حقوق انسان است.مهمترین کاستی های اعلامیه جهان حقوق بشر و مقایسه آن با اعلامیه حقوق بشر اسلامی، ارزش الهی و ارزش اجتماعی، نگاهی به کمونیسم و سرمایه داری و احترام به افکار عمومی از جمله مواردی بوده که در این کتاب نیز به آنها اشاره شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما