loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

زیباشناسی کانت: مفهوم ها و مسئله های اصلی

ناشر نقش جهان

نویسنده کریستیان ه. ونتسل

مترجم عبدالله سالاروند

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 256

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

چنان که از عنوان این کتاب برمی آید، در آن به مسئله های بنیادی پرداخته شده و رنگ و بوی کتاب بیشتر فلسفی و نظام مند است تا تاریخی.
هنری ای. الیسون درباره این کتاب می گوید: اگرچه در حیطه مطالعات تفسیری ای که طی سال های اخیر در حوزه زیباشناسی کانت صورت پذیرفته (شامل کارهایی که خود من نیز در این زمینه انجام داده ام) کمبودی احساس نمی شده است، ولی تا جایی که من اطلاع دارم کار درخوری وجود نداشته که به کار خواننده ای بیاید که یا اصلاً شناخت قبلی از اندیشه کانت و متون اصلی او ندارد یا شناخت اش بسیار ناچیز است. مزیت های اصلی کتاب مختصر کریستین هلموت ونتسل همین است که بسیار به کار این دو گروه از علاقه مندان کانت می آید. بحث او قابل فهم، مملو از انبوهی از اطلاعات مفید در عین اختصار، و به غایت جامع است. در واقع ونتسل درباره همه جوانب نظریه زیباشناختی کانت حرف های شنیدنی و کارآمد زیادی برای گفتن دارد. بی تردید او در هیچ موردی نه حرف آخر را می زند و نه چنین ادعای دارد، ولی رئوس کلی نظریه زیباشناختی کانت را، آنگونه که در نقد سوم عرضه شده، به طرزی عالی ترسیم می کند. خصوصاً دراین باره می توان هم به اصطلاح نامه مفیدی اشاره کرد که در آن واژگان و اصطلاحات فنی کلیدی زیباشناسی کانت توضیح داده می شود و هم به فهرست منابعی که در پایان هر بخش برای مطالعه بیشتر در اختیار خواننده قرار می گیرد. ویژگی اول کتاب ونتسل بیشتر به کار خواننده ای می آید که برای نخستین بار با زیباشناسی کانت مواجه می شود و ویژگی دوم به درد خواننده ای می خورد که قصد دارد موضوع یا مسئله مشخصی را با ژرفای بیشتری پیگیری کند.
در بخشی از درآمد کتاب می خوانیم: «کانت در نقد یکم، جدولی از دوازده مقوله را پی ریزی و آنها را به چهار گروه بخش بندی می کند؛ هر یک به اصطلاح «عنوانی» دارند. این عنوان ها بدین ترتیب هستند: کیفیت، کمیت، نسبت و جهت. یک ادعای کلی در نقد یکم این است که هر داوری دست کم داوری شناختی از درون و اساس خود فقط به یک مقوله از هر یک از این چهار گروه پیوسته است. به همین دلیل کانت معتقد است باید چهار پویه برای داوری ذوقی در کار باشد؛ یکی برای هر عنوان. اگر بخواهیم شمایی از موضوع به دست دهیم، این تناظر برقرار می شود: پویۀ اول: کیفیت: بی علاقگی؛ پویۀ دوم: کمیت: کلیت؛ پویۀ سوم: نسبت: غایت مندی؛ پویۀ چهارم: جهت: ضرورت». (ص 36)
کانت
این کتاب در وهلۀ اول برای متخصصان و دانشوران کانت نیست، بلکه مخاطبش طیف گسترده تری را دربر می گیرد. نویسنده در تلاش دارد خواننده را درست به میان زیباشناسی کانت و نقد سوم او ببرد و مطالب فنی و دقیق را عرضه کند.
فهرست مطالب کتاب:
دربارۀ نویسنده و مترجم
پیش گفتار: هنری الیسون
سپاسگزاری
دربارۀ این کتاب
نکته هایی دربارۀ ترجمۀ انگلیسی آثار کانت
درآمد
فصل اول: بی علاقگی: پویۀ نخست
فصل دو: کلیت: پویۀ دوم
فصل سه: غایت مندی: پویۀ سوم
فصل چهار: ضرورت: پویۀ چهارم
فصل پنج: هنرهای زیبا، طبیعت، نبوغ
فصل شش: فراتر از زیبایی
فصل هفت: دو چالش
چکیده و نمای کلی
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما