loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نفحات انس (انسان کامل در فرهنگ شیعه): مصاحباتی پیرامون عارف کامل حضرت حاج سید هاشم حداد قدس الله سره

دوره علوم و مبانی اسلام و تشیع - 6؛ به همراه لوح فشرده

ناشر مکتب وحی

نویسنده سید محمدمحسن حسینی طهرانی

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 236

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 46428 10003022
100,000 95,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

این کتاب که پیرامون تبیین شخصیت عارف کامل مرحوم «سید هاشم حداد» مباحثی را مطرح می کند، حاصل گفتگوهای گروه مطالعاتی «شمس الشموس» با فرزند «علامه حسینی طهرانی» است. عارف کامل مرحوم «حاج سید هاشم حداد» ازجمله شخصیت های ممتاز و نادر ازمنه اخیر و از شاگردان برجسته مرحوم «آیة الله العظمی سید علی قاضی» است. همان گونه که مؤلف محترم در مقدمه کتاب ذکر می کند، این کتاب در سه جلسه و به صورت پرسش و پاسخ تدوین یافته است که مبنای اصلی بحث آن کتاب شریف «روح مجرد: یادنامه مرحوم سید هاشم موسوی حداد» اثر «علامه آیةالله سید محمدحسین حسینی طهرانی» بوده است.

عارف کامل مرحوم حاج سید هاشم حداد قدس سره از جمله شخصیّت های ممتاز و نادر ازمنۀ اخیر و از شاگردان برجسته مرحوم آیة الله العظمی سیّد علی قاضی رضوان الله علیه می باشد که به نقل از علاّمۀ طباطبائی قدّس الله سرّه: «مرحوم قاضی ایشان را از مجالس و محافل خویش برکنار می داشت و در مرأیٰ و منظر سایر تلامذۀ خود قرار نمی داد؛ همچون دُرّ قیمتی که او را درون صندوق، از انظار مخفی نگاه دارند تا بتواند بهتر و بیشتر به حال و سلوک خود بپردازد.» مرحوم علامه حسینی طهرانی قدّس سرّه به مدت ۲۸ سال در خدمت و حضور این ولیّ الهی به کسب فیض و سیر معنوی اشتغال داشت.

«ادراک مقام اولیای الهی خارج از دائرۀ فکر و طاقت بشر عادی»، «دیدگاه و بینش مرحوم حداد و اولیای الهی در ارتباط با سید الشهدا علیه السلام و واقعه عاشورا»، «حقیقت ولایت و مقام امام علیه السلام و ولی کامل الهی»، «جمع بین مقام وحدت و کثرت در رفتار و منش عرفاء بالله»، «معنای وحدت وجود در مکتب عرفان»، «شرح فقراتی از زیارت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها»، «معنای احدیت و واحدیت پروردگار»، «کیفیت علم امام علیه السلام نسبت به حقایق عالم وجود»، «حقیقت توسل از دیگاه عرفاء الهی»، «تفاوت مقام عصمت با مقام امامت»، «محوریّت کلمات و سخنان عرفا و اولیای الهی بر حقیقت توحید»، «کیفیّت معاشرت و ارتباط با افراد از منظر اولیای الهی»، «عدم فرق بین غیبت و ظهور و حضور امام علیه السّلام برای شخص عارف»، «وصول به حقیقت توحید و ولایت تمام هدف و همّت عرفاء بالله و اهل توحید» از اهم مطالب این کتاب است.

مقدمه کتاب: «مطالعه و تحقیق و تأمّل در حالات و سخنان و روش و منش اولیای خدا از مهم ترین و حیاتی ترین مسائلی است که بندۀ سالک و راه جوی عالم فلاح و سعادت باید آن را پیوسته مدّ نظر داشته باشد و روح و جان خود را از روائح طیّبۀ آن آثار، معطّر و قلب و فکر خویش را از شراب لایزال نفحات ربّانی ایشان، سرمست و با نشاط گرداند. و هم چنان که در مجالس، ذکر صالحین استجلاب رحمت می کند، مطالعۀ حالات و کلمات و نصایح اولیای خدا مستوجب و مستجلب رحمت و نور است. و چه بسا در مسائل دشوار و شبهه انگیز و سردرگمی ها و تشویش خاطرها، اطّلاع بر داستان و یادآوری سرگذشتی از آنان و یا سخن نغز و کیمیا اثری از آن حضرات، موجب انبساط خاطر و روشنی راه و هدایت طریق و بیرون آمدن از شکّ و شبهه گردد.

قرآن کریم سراسر مشحون از ذکر پاکان و احوال آنها و سخنان و مواعظ ایشان و طرفه های سرگذشت انبیا و اولیا است که هر کدام از آنها کلیدی به سوی ملکوت و چراغی در ظلمات جهل و غرور می باشد. در داستان و سیر زندگانی حضرت ابراهیم مگر کم نکته و مطلب وجود دارد!؟ و یا در جریان حضرت موسی و خضر چه مسائل عمیق و دقیق توحیدی و عرفانی و اسرار و رموز عالم تکوین و تشریع مندرج است که انسان باید پیوسته در آنها به دیدۀ تعمّق و توجّه بنگرد و از آنها رسم و راه معرفت بیاموزد، و یا در نصایح حضرت لقمان چه مطالب عالیه و راقیه ای در روش حیات و شیوۀ عبودیّت وجود دارد که انسان را به شگفتی می اندازد؛ و همین طور در مورد سایر انبیا و رجال الهی.

امّا آنچه در اینجا مهم است رعایت دقّت و وسواس در نقل مطالب از بزرگان است؛ زیرا درجه و مقام آن بزرگ هرچه رفیع تر و والاتر باشد مطالب و سخنان منقوله از او نیز خطیرتر و با اهمّیت تر و در نتیجه دارای تبعات و نتایج مهم تر و حیاتی تر است. استدلال و نقل یک آیۀ قرآن و تمسّک به آن، قطعاً از استدلال به یک روایت از معصوم علیه السّلام خطیرتر است، و هکذا نقل کلام و روایتی از معصوم نسبت به سخن و کلامی از یک ولیّ الهی دارای این خصوصیّت و امتیاز می باشد و بر این قیاس.»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما