loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شرح فصوص الحکم محیی الدین ابن عربی

4 (1)

ناشر مولی

نویسنده تاج الدین حسین خوارزمی

تحقیق و تنظیم کتاب نجیب مایل هروی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 924

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 46453 10003022
880,000 836,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

در صحت انتساب این شرح به خوارزمی و اینکه مولف آن حسین بن حسن خوارزمی است و یا کمال الدین حسین خوارزمی (بانی سلسله حسینیه همدانیه)، تردیدهائی است. اینکه مولف این شرح کدام خوارزمی است، احتیاج به حوصله فراوان و دقت و تامل در منابع تاریخی دارد. در هر صورت، اکنون کتابی به زبان فارسی در شرح فصوص الحکم ابن عربی در دسترس ما می باشد که حاوی نکات مفید و سودمندی است.

ساختار داخلی کتاب بر اساس متن فصوص الحکم تنظیم شده است و شارح فصوص ۲۷ گانه را به ترتیب، توضیح داده است. طبق اغلب شرح های فصوص، این شرح نیز دارای مقدمه نسبتا مفصلی است که چند مطلب را در بر دارد، از جمله: در بیان تباین مشارب احوال حال، در حضرات ذاتیه و بعض مراتب کلیه، در بیان اسما و صفات، در عوالم و حضرات که مسماست به مجالی و مطالع و منصات، در کشف سر بدو و ایجاد و بیان طرق مبدا و معاد و بالاخره در بیان ولایت و نبوت و رسالت. پس از آن به مطالبی به عنوان مقدمه فصوص می پردازد به این منوال:
تعریف حکمت، مراد از کلم در قول ابن عربی، طرق موصله به حضرت حق، اختلاف ملل و نحل و وحدت ادیان، در معنی آل رسول و مراتب قرابت به پیامبر، رویای ابن عربی در مورد کتاب فصوص، وراثت ابن عربی از پیامبر و مطالب کتاب فصوص الحکم.

مهمترین نکته ای که در مورد این شرح می توان برشمرد؛ رابطه این شرح با شروح و تفاسیر دیگر فصوص است؛ چه اینکه برخی را گمان بر این است که این کتاب ناظر به شرح قیصری یعنی «مطلع خصوص الحکم فی شرح فصوص الحکم» است. مصحح محترم کتاب، در مقدمه چنین آورده است: از پس مطالعه و بررسی شرح خوارزمی دریافتم که میان شرح وی بر فصوص الحکم و شرح شرف الدین داود قیصری متوفای ۷۵۱ هجری، شباهت های زیادی موجود است؛ از این روی به مقایسه این دو شرح پرداختم و در حین مقایسه دریافتم که شرح خوارزمی را نمی توان از شروح مستقل فصوص الحکم بشمار آورد؛ زیرا خوارزمی این شرح را با توجه به شرح قیصری پرداخته است نه آن چنانکه بابارکنا و دیگران به شرح قیصری توجه دارند، بل توجه خوارزمی به گزارش قیصری بیش از آن است که معاصران و یا متاخران داشته اند. خوارزمی گزارش قیصری را اساس و پایه این شرح قرار داده و پابپای قیصری پیش رفته است بطوریکه همچون قیصری متن فصوص را تقسیم کرده و همچون او به شرح مباحث موجز فصوص پرداخته است. آن بهره از مطالبی که در گزارش خوارزمی دیده می شود و در شرح قیصری نیست عبارتند از: مبلغی اشعار فارسی از سنائی و عطار و مولوی و خواجه ابو الوفا و خود شارح، و نیز در دو مورد مطالبی در حد هفت سطر به نقل از نثر الجواهر ابو الوفا، و در یک مورد اشاره ای به شرح عبد الرزاق کاشانی. بقیه مطالب در گزارش خوارزمی عینا مطابق است با گزارش قیصری؛ به طوریکه خوارزمی از ترجمه متصرفانه مقدمه قیصری شروع می کند و تا پایان فصوص پابه پای قیصری پیش می رود...
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما