loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مرقع نی نامه جامی

بی قاب

ناشر مرکز نشر دانشگاهی

تصحیح و تعلیق مظفر بختیار

خوشنویس میرعلی هروی

زیر نظر نصرالله پورجوادی

سال نشر : 1380

تعداد صفحات : 89

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 46596 10003022
احتمال تاخیر در تهیه
150,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

اهمیت و امتیاز خاص این نسخه از نی نامه در لغات و ارزش هنری و یگانگی آن در نوع خود است که به دست سه استاد مسلم هنر در دو دوره جداگانه از درخشانترین دوره های رونق و شکوه خوشنویسی و هنرهای کتاب آرایی پدید آمده و حاصل همکاری سه استاد زبده و بزرگ است به فاصله دو قرن در پدیدآوردن یک اثر شاخص و ممتاز هنری.نی نامه از آثار مولانا عبدالرحمن جامی (897-817ق) است به نظم و نثر در شرح و تأویل دو بیت سرآغاز مثنوی شریف بر مشرب خواجگان نقشبند.

در تاریخ شرح گذاری مثنوی نی نامه جامی از نخستین شرحهای نوشته شده به اجزای مثنوی به شمار می آید و در ضمن از اولین آثاری است که در تلفیق بین اندیشه های مولوی و آرای محیی الدین عربی و همبستگی و تفاهم این دو مکتب بزرگ و گسترده عرفانی نگاشته شده است. این نسخه از نی نامه که به کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران تعلق دارد، به خط خوشنویس نامدار میرعلی هروی در سال 940ق کتابت شده، آن گاه پس از دو قرن به سفارش مورخ و وزیر کتابدوست و هنرپرور، میزا مهدی خان منشی استرآبادی، با همکاری علی اشرف از بزرگترین نگارگران و جلدآرایان در تاریخ هنر ایران و محمدهادی، استاد زبده و مسلم زرفشان و تذهیب، در سال 1153ق کتاب آرایی و مرقع بندی و جلدگذاری شده و به صورت نمونه ای فاخر و متنوع و جامع از نخبه ترین انواع ممتاز و اصیل هنرهای کتاب آرایی و کتابگری و جلدسازی و صحافی سنتی درآمده است.

انتشار این نسخه یگانه و نفیس، که سالها ارزش واقعی و هویت و مقام هنری پدیدآورندگان آن ناشناخته و نهفته مانده بود، در حقیقت شناخت و بازیافت یکی از ارزنده ترین آثار در گنجینه هنر ایران و جهان است. کتاب به طرز عکسی و در اندازه و کیفیتی برابر با اصل به چاپ رسیده است. این اثر پیوست جداگانه و جامعی دارد که در آن ویژگیها و ارزشهای هنری و فنی اثر، چگونگی فراهم سازی آن به طور ناهمزمان و همچنین احوال هنری پدیدآورندگان اثر وصف و بررسی شده است.مورد خاصی است از همکاری ناهمزمان سه استاد زبده در تاریخ هنر به فاصله دو قرن در پدیدآوردن اثری ممتاز و شاخص که به صورت نمونه ای فاخر و جامع از نخبه ترین انواع اصیل هنرهای کتاب آرایی و کتابگری درآمده است.

این نسخه نی نامه به خط خوشنویس نامدار میرعلی هروی به سال 940ه.ق کتابت شده و پس از دو قرن به سفارش و همت وزیر و دبیر تاریخنگار و کتابدوست و هنرشناس میزارمهدی خان منشی استرآبادی با همکاری علی اشرف از بزرگترین نگارگران و جلدآرایان در تاریخ هنر ایران و محمدهادی استاد مسلم تذهیب و زرنشان در سال 1153ه.ق برای کتابخانه میزا مهدی خان منشی زرنگار، مرقع بندی و جلدگذاری شده است. ارزش واقعی این نسخه یگانه و نفیس هنوز به طور شایسته شناخته شده است.متن نی نامه به صورت چاپ عکسی از روی نسخه اصلی با مقدمه دکتر مظفر بختیار در معرفی ارزشهای هنری اثر، شرح حال پدیدآورندگان و چگونگی تبدیل آن به مرقع همراه با بازنویس متن در سلسله انتشارات مرکز نشر دانشگاهی چاپ شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما