loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

قیام و انقلاب سیدالشهداء علیه السلام از دیدگاه فلسفه تاریخ و سنت های اجتماعی قرآن کریم

5 (1)

ناشر دفتر نشر معارف

نویسنده سید سعید حسینی

زیر نظر اکبر میرسپاه | محسن اراکی

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 428

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

مساله اصلی کتاب این است که آیا قیام حضرت سیدالشهدا (ع) را میتوان از منظر فلسفه تاریخ و سنت های اجتماعی قرآن کریم مشاهده کرد و مورد بررسی قرار داد؟ تاثیر قیام سیدالشهدا در حرکت تاریخ چیست؟ آیا افعال الهی در تدبیر امور انسان و جهان قانون مند است؟ آیا تاریخ دارای محرک است؟ آن محرک ها کدام اند؟ و ...
این کتاب پاسخ می دهد که سنت، ضوابط حاکم بر افعال الهی است، این سنت ها تغییر و تبدیل ندارند، ولی تنفیذ آنها وابسته به شرایط خاص است و آن شرایط با اراده انسان قابل تغییر است.
این نوشتار جواب می دهد که انسان مسافر الی الله است، سفر و حرکت نیازمند محرک است، پیامبر اکرم با دو ثقل اکبر و کبیر به دنبال گسترش عبودیت پروردگار است و در مقابل شیاطین جن و انس، با تمام ابزار خود گمراه کننده انسان از صراط مستقیم هستند.

هدف این تحقیق شناساندن سنن اجتماعی قرآن کریم و محرک تاریخ در قالب قیام عظیم سیدالشهدا، با روش تعقلی، نقی و گاه تعبدی و با رویکرد تعریف، تفسیر، تبیین و تحلیلی است تا فرد بتواند در انتخاب مسیر آینده، با چشم باز به گزینش بپردازد و از خطاهای هلاک کننده امم سابق در ترک یاری ولی مصون بماند.

برخی از سنن اجتماعی قرآن کریم که در قیام و انقلاب امام حسین از مدینه تا مدینه تجلی دارند عبارتند از:
سنت امداد جبهه حق، سنت امداد جبهه باطل، سنت استبدال، سنت استخلاف، سنت اعزاز و اذلال، سنت هدایت و اتمام حجت، سنت اخذ و انتقام الهی، سنت امهال و استدراج، سنت انتظار، سنت غلبه حق بر باطل و ...

کتاب از 4 فصل با عناوین زیر تشکیل شده است:
- فلسفه تاریخ
- سنت های اجتماعی قرآن کریم
- قیام سیدالشهدا محرک تاریخ
- قیام سیدالشهدا از نگاه سنت های اجتماعی قرآن کریم
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما