loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ایران در تاریخ جهان

ناشر دیبایه

نویسنده ریچارد فولتس

مترجم ع. پاشایی

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 172

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

ایران در تاریخ جهان کتابی است فشرده، ساده، دقیق، دلچسب و همدلانه درباره ی تاریخ ایران.
در سراسر کتاب پیوندها و پیوستگی های فرهنگ ایرانی پیش چشم داشته شده است و در تمام تاریخ این تالاب پرجنب و جوش پرهیاهوی ما چهره ی آرام و تپش زندگی و معنا، و خنکای آرامش را در متن فرهنگ ایرانی وانموده است.

ریچارد فولتس مولف کتاب، ایران شناس کانادایی در نشست نقد و بررسی این کتاب در تهران اینگونه گفته است:
در تالیف کتاب به فکر خواننده ایرانی نبودم و آن را تنها برای مخاطب خارجی که علاقه مند به دانستن مطالب تاریخی درباره ایران است، به نگارش درآوردم. در این اثر که یک مقدمه است مطالبی را جای دادم تا خواننده پس از مرور آن مشتاق شود درباره ایران و تمدن آن بیشتر بداند. برای همین مخاطب را به آثار مفصلی که درباره این کشور تالیف شده، ارجاع دادم. اگرچه امروز برخی نگاه ها درباره ایران منفی است و این برای منِ ایرانشناس بسیار رنج آور بود. در حالی که این کشور سهم بسزایی در شکل گیری فرهنگ و تمدن دنیا دارد اما این نقش در غرب بسیار کمرنگ است. این کتاب تلاشی برای زدودن این نگاه بود.
آرزویم این بود که کتابی درباره ایران می نویسم به حدی جذاب باشد که مخاطبی که از ایران هیچ چیزی نمی داند پس از خواندن آن با خود بگوید چه قدر جالب! واقعا ایران این گونه است؟ و مشتاق شود تا درباره آن بیشتر بداند. اکنون پس از چاپ آن باید بگویم، کتابم یک دعوتنامه برای شناخت مقدماتی از ایران است که مخاطب را برای دانستن بیشتر از ایران تشویق می کند.
هدف این بود درباره ایران مطالبی نوشته شود که کمتر در این زمینه سخن گفته شده است و از ایرانی سخن به میان بیاید که فراتر از ایران معاصر است و در زمره ایران فرهنگی جای می گیرد. پس از ایران عصر صفویه و افشار کمتر نوشته شد و به ایرانی که روزگاری افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان و سرزمین های بزرگ دیگری را در خود جای داده بود، پرداخته شد. برایم مهم بود که وقتی سخن از ایران و تمدن ایرانی است خواننده آن ایران بزرگ را تصور کند که فراتر از مرزهای امروزی است.
قصد داشتم تابلوی مینیاتور معراج پیامبر و تاثیر آن را در سایر فرهنگ ها در کتاب بگنجانم. تصویری که نشان (فر) را وارد تاریخ هنر کرد و بعدها به هنر اروپا منتقل شد. تصویری که به نوعی تاثیر فرهنگ ایرانی در اروپا را نشان می داد اما ناشر قبول نکرد و گفت در دین اسلام، نقاشی ممنوع و حرام است. ضمن اینکه ممکن است اضافه کردن این تصویر در کتاب منجر به تظاهرات ده هزار نفری شود! این در حالی است که تصویر مدنظرم در نسخه فارسی کتاب منتشر شد و هیچ مشکلی به وجود نیامد. بنابراین متوجه شدم که ایران مساله ساز نیست این ناشر است که با این تصویر مشکل دارد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما