loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فرهنگ و سیاست (مجموعه مقالات)

ناشر دفتر نشر معارف

نویسنده جواد منصوری

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 328

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 46643 10003022
13,000 11,700 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

در اواخر قرن چهاردهم هجری قمری و اوایل قرن پانزدهم، انقلابی شگرف و عظیم و تحولی بی نظیر در جهان اسلام واقع شد. این انقلاب که در یکی از حساس ترین نقاط استراتژیک جهان واقع شد و ویژگی ها و شاخصه های جدید و بی نظیر داشت. بسیاری از بزرگان سیاسی و پژوهشگران علوم انسانی، با گذشت کمتر از یک دهه و با وقوع تحولات غیرمنتظره دریافتند که انقلاب اسلامی ملت ایران، بسیار متفاوت از سایر انقلاب ها است، لذا به تدریج شناخت این پدیده جدید، مهم و تأثیرگذار، مورد توجه مراکز مطالعات استراتژیک، دانشگاه ها، نشریات سیاسی و سازمان های اطلاعاتی قرار گرفت.دولت های بزرگ و نظام های استکباری نیز با تمامی امکانات به محدود کردن، تخریب، تحریف، تبلیغ ضد آن پرداختند؛ زیرا به هیچ وجه تشکیل یک نظام دینی، مستقل و مقاوم در مقابل نظام سلطه را برنمی تابیدند. اما علیرغم تمامی تلاش های گسترده و هزینه های فوق العاده نتوانستند آن چنانکه دیگر انقلاب ها را تضعیف و یا از بین بردند، انقلاب اسلامی را متوقف کنند. به طوری که مقابله با موج گرایش به اسلام سیاسی و انقلابی در تمامی جهان به اشکال مختلف ـ حتی به شکل اسلامی! نظیر طالبان، القاعده، داعش و... ـ به صورت برنامه ریزی شده و تشکیلاتی و با حمایت کامل مالی، تسلیحاتی و تبلیغاتی در دستور کار قرار گرفت و به اجرا در آمد.

اگر بپذیریم که شدیدترین و مؤثرترین جنگ آینده دولت ها، تمدن ها و ادیان، در شکل جریان های فکری و فرهنگی، علمی، فنی، رسانه ای و اقتصادی است، باید خود را برای دفاع و بقا به سلاحی متناسب و کارآمدتر مجهز کنیم و در صحنه های مختلف فکری، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و هنری حضوری فعال داشته باشیم.

نویسنده که اولین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است و معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه، سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان و چین و معاونت پژوهش مرکز اسناد انقلاب اسلامی را در کارنامه اجرایی خود دارد، گزیده ای از سه دهه مطالعات و تجربیات عینی و اجرایی را در مجموعه مقالات این کتاب بیان کرده است که برای عموم، به ویژه فعالان سیاسی و فرهنگی، دانشگاهیان و جوانان مفید و سازنده است.

عناوین مقالات این مجموعه عبارتند از: «جامعه شناسی فرهنگی ایران»، «باستان گرایی و اسلام ستیزی سلطنت پهلوی»، «رسالت نخبگان در شکل گیری تمدن اسلامی»، «فرهنگ، سیاست و تولید علم»، «جهانی شدن؛ فرصت ها و تهدیدهای فرهنگی»، «تنگناهای مطالعاتی در زمینه توسعه فرهنگ دینی»، «توسعه فرهنگی؛ مختصات و آسیب ها»، «نهضت های اسلامی و غرب»، «خلیج فارس در مقابله با استعمار انگلیس»، «دیپلماسی عمومی»، «رفتارشناسی غرب در قبال انقلاب اسلامی»، «سرنوشت طرح خاورمیانه بزرگ»، «مختصات استعمار انگلیسی»، «چالش های امنیتی ایران و آمریکا» و «سیاست راهبردی آمریکا در مقابله با بیداری اسلامی».
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما