loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نظریه ایمان در عرصه کلام و قرآن

ناشر دفتر نشر معارف

نویسنده محسن جوادی

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 299

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 46683 10003022
11,000 9,900 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

این کتاب نخستین بار در سال ۱۳۷۶ از سوی معاونت امور اساتید و دروس معارف اسلامی نهاد رهبری در دانشگاهها منتشر شده بود و مدتها نایاب بود و پس از ۱۹ سال تجدیدچاپ شده است.

حقیقت ایمان، نور خورشید عالم جبروت است که از مشرق عنایت بر جانهای سالکان منازل اخلاص می تابد. ایمان نهالی است که در زمین دل آدمی می روید و اگر از چشمه اعمال صالح آبیاری شود درختی تنومند خواهد شد که بر تمام زوایای جان آدمی سایه می گسترد.

کتاب «نظریه ایمان در عرصه کلام و قرآن»، شرح ماجرای ایمان در کلام مسیحی و کلام اسلامی است؛ تا از رهگذر آشنایی با بحث و جدلهای کلامی، چشم اندازهای نوینی فرا روی خواننده قرار دهد.

کتاب حاضر در سه فصل، با عناوین «ایمان در کلام مسیحی»، «ایمان در کلام اسلامی» و «ایمان در قرآن» تدوین شده است.

فصل اول، به بیان آرای چهره های اصلی کاتولیک (آکویناس) و پروتستان (لوتر) به علاوه تحلیل های جدید کاتولیکی (پاسکال و جیمز) و پروتستانی (پل تیلیخ و جان هیک) می پردازد.

فصل دوم، ابتدا آرای متکلمان خارجی (خوارج) در باب ایمان را بیان می کند و سپس دیدگاه مرجئه را مطرح می کند و با اشاره ای اجمالی به مسلک حنفی - ماتریدی - به طرح دیدگاه متکلمان اشعری، شیعی و معتزلی می پردازد. در توضیح دیدگاه هر فرقه موضوعاتی مطرح می شوند از جمله: تعریف ایمان (ماهیت ایمان)، افزایش و کاهش آن، متعلَّق آن، اختیاری بودن آن، ایمان مقلَّد، احکام مؤمن، تفاوت ایمان و اسلام و استثنا در آن.

در فصل سوم، ارائه تصویری قرآنی از ایمان، متعلَّقات آن و برخی فواید و برکات آن مورد نظر است. و از جمله موضوعاتی که در این فصل آمده است: امر به ایمان و نهی از کفر، ایمان و معرفت، ایمان و عمل، غیبت، معاد، رسالت، درجات ایمان و درجات مؤمنان می باشد.

دکتر محسن جوادی، در زمینه های فلسفه اسلامی، فلسفه اخلاق و کلام اسلامی صاحب نظر و تخصص است و از این رو در فرا اخلاق، فلسفه غرب و فلسفه دین سابقه تدریس دارد.
کتب «مسأله باید و هست» و «درآمدی بر خداشناسی فلسفی» از دیگر تألیفات اوست.
وی عضو هیأت مدیره انجمن علمی فلسفه دین ایران و از داوران کتاب سال جمهوری اسلامی در سالهای اخیر است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما