loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

باستان گرایی در دوره پهلوی با تکیه بر جشن های 2500 ساله (به روایت اسناد)

3 (2)

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

تحقیق و تنظیم کتاب صغری (شهلا) عامری

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 296

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب باستان گرایی در دوره پهلوی با تکیه بر جشن های 2500 ساله (به روایت اسناد)، توسط صغری (شهلا) عامری تحقیق و تنظیم شده است و در انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی به جاپ رسیده است.

رضاخان که با حمایت انگلیس ­ها در ایران به قدرت رسیده بود پس از تثبیت پایه­ های قدرتش با رویکرد غرب گرایانه به اقداماتی دست زد از جمله مصادیق سیاست­ های غرب­گرایانه وی ترویج تجدد غربی و مبارزه خشن با سنت­ ها و فرهنگ اصیل ایرانی بود در این عرصه با احیای ایران باستان، دوران اسلامی مورد بی­ مهری قرار گرفت و با اقداماتی همچون کشف حجاب و کشتار مسجد گوهر شاد به اوج خود رسید.

باستان گرایی بعد از جنگ ­های روسیه علیه ایران توسط برخی روشنفکران غرب گرا چون آخوندزاده و دیگران برای مقابله با دین اسلام مطرح گردید، چرا که عامل عقب­ ماندگی ایران را دین اسلام می­ دانستند، این تفکر در دوره رضا شاه شدت گرفت و همین بستری شد تا در دوره محمدرضا پهلوی مبدا تاریخ هجری شمسی به شاهنشاهی تغییر کرده و باستان گرایی به اوج خود برسد.

برگزاری جشن های پرهزینه 2500 ساله از جمله اقدامات مهم رژیم پهلوی برای نشان دادن تمایلات باستان گرایی غیر اسلامی بود که با برنامه ریزی گسترده و مشارکت صاحب نظران غربی به اجرا درآمد. این جشن­ های تجملاتی در حالی برگزار می­ شد که در اکثر مناطق ایران فقر بیداد میکرد و در قسمت­ هایی از جمله سیستان و بلوچستان که دچار خشکسالی شده بودند، علاوه بر اینکه مردم در سختی و مضیقه قرار داشتند دست به مهاجرت به استان های دور و نزدیک می­ کردند.

کتاب باستان گرایی در دوره پهلوی با تکیه بر جشن های 2500 ساله (به روایت اسناد) شامل سه فصل ذیل می باشد:
1- سیر تحول اندیشه ی باستان گرایی در ایران
2- پهلوی دوم و باستان گرایی
3- جشن های 2500 ساله
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما