loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

عشق الهی در نیایش های اهل بیت علیهم السلام

5 (1)

ناشر دفتر نشر معارف

نویسنده محمدمهدی آصفی

مترجم سید مهدی نوری کیذقانی | سکینه صارمی

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 144

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

این کتاب ترجمه «الحب الالهی فی ادعیه اهل البیت(ع)» است که به همت دکتر سید مهدی نوری کیذقانی و سکینه صارمی ترجمه شده است و در مرحله آماده سازی برای چاپ است.

مترجمان در بخشی از مقدمه کتاب می نویسند: «ارتباط صحیح با خداوند متعال از مجموعه ای از عناصر تشکیل می شود که هر یک کلید دری از درهای رحمت گستردۀ الهی است. بحث درباره این عناصر یا کلیدها و یا راههای رسیدن به رضوان الهی گسترده است و مولف گرامی در این کتاب به برترین و موثرترین این عناصر یعنی عشق الهی می پردازد؛ زیرا عبادتی که برخاسته از عشق به خدا باشد طبق فرمودۀ امام صادق(ع) «عبادت آزادگان» است که برترین نوع عبادت است. مولف در این کتاب از عشقی سخن می گوید که اگر نباشد بنده زیان می بیند. ایشان به معرفی این عشق می پردازد و بیان می کند که آن برترین عناصر است و ارتباط میان عشق و ایمان، لذت و شیرینی این عشق را در قلب مومن، نقش آن را در ایجاد نشاط و عمل مفید و نیک و زمینه سازی برای رسیدن به رضوان الهی و سعادت را بیان می کند.»

در این کتاب مسائل متعددی طرح شده است از جمله:
۱/ درجات عشق و مراحل آن. مولف نمونه هایی از تابلوهای عشق و امید در نیایش های امام علی(ع) و نوه اش امام زین العابدین(ع) را ارائه می کند و دو نمود عشق یعنی شوق و انس را در آنها شرح می دهد. حالت اول هنگام دوری محبوب به عاشق دست می دهد و حالت دوم مربوط به حضور معشوق است.

۲/ توحید عشق. استاد آصفی بیان می دارد که نصوص مربوط به عشق الهی در کتاب و سنت برای انسان ضوابطی را معین می سازد و تاکید دارد بر این که انسان باید محبت الهی را بر همه چیز برتری و ترجیح دهد و در تمام روابط و تمایلات او باید عشق الهی حاکم و غالب باشد و دوست داشتن و ناخوش داشتن انسان باید در محدود دوست داشتن و ناخوش داشتن خداوند قرار گیرد.

۳/ خداوند متعال نخستین مصدر عشق و مبدا و منتهای آن است. مولف در پاسخ به این پرسش که چگونه خداوند را دوست بداریم؟ می گوید: درک نعمت های الهی و حمد و سپاس آنها عامل اساسی در عشق است و نتایج و آثاری در زندگی انسان دارد از جمله: پیروی و اطاعت، طهارت قلب، رضایت به دستورات الهی، دوست داشتن و دشمن داشتن برای خدا و... اینها باعث می شود خداوند نیز بنده را دوست بدارد و ارتباط میان خدا و بنده دو سویه گردد.»

محتوای این کتاب عبارت است از: حب، برترین عنصر ارتباط با خداوند، ایمان و حب، لذت حب، حب، کم کاری را جبران می کند، حب، انسان را از عذاب نجات می دهد، درجات حب و انواعش، صحنه هایی از حب و رجا (= عشق و امید) در دعاهای امام علی(ع) و نوه اش زین العابدین(ع)، شوق و انس در حب، با امام زین العابدین(ع) در شوق و انسش، ورودی و خروجی قلب، فراز و فرود دعا، وسایل سه گانه ی رفتن به سمت خدا (حاجت و نیاز، دعا و درخواست، حب و دوستی)، یگانگی حب، نقشه و طرح عشق و نفرت، حب و بغض نسبت به خدا، نقشه دوستی و دشمنی در نفس و جامعه، مساحت و محدوده دوست داشتن و دشمنی نفس، اخلاص و صداقت دوست داشتن برای خدا، تعصب خدا بر بنده اش، دوستی برای خدا و در راه خدا، عشق و محبت خدا را از کجا می گیریم؟، آگاهی از نعمات خداوند، نتایج و آثار محبت و دوستی خدا در زندگی انسان، رابطه تبادلی میان عشق خداوند و نتایج آن، تبادل عشق میان خداوند تعالی و بنده اش، زمانی که خداوند بنده را دوست بدارد، چگونه به خدا محبت کنیم؟ و موانع محبت و دوستی.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما