loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

والزیتون: مجموعه شعر مقاومت

ناشر ساقی

نویسنده حسین شکربیگی

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 70

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 47052 10003022
2,500 2,300 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

مسأله فلسطین، مسأله شاعران ما بوده است. شاعرانی که موضع مشخصی دارند و در برابر انگاره «ارض موعود»، فلسطین را «سرزمینی مقدس و غصب شده»، می دانند.

پیش از انقلاب اسلامی، با توجه به غلبه اندیشه چپ گرایانه در فضای روشن فکری ایران، فلسطین مظهر موجودیتی مظلوم، زیر چکمه های امپریالیسم قلمداد می شد. موجودیتی که با ویتنام و آمریکای لاتین، از حیث مظلومیت هم عرض بود. شاعر ایرانی، همدردی خود را با انسان فلسطینی، به صراحت یا کنایه، بدل به شعر می کرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، رویکرد مشفقانه و البته معترضانه شعر فارسی به مسأله فلسطین آهنگی پرشتاب گرفت و درد آوارگی فلسطینی در واژه های فارسی پژواکی رسا یافت. جریان «شعر مقاومت» (تعبیری که غسان کنفانی برای شعری که برای فلسطین می جنگد، رواج داد). در بستری پارسی موج گرفت تا آنجا که «شعر پارسی مقاومت» یکی از گونه های متمایز شعر انقلاب اسلامی شناخته می شود.

شاعر فلسطینی می گوید:
بروم یا بمانم
نه چشمی به رفتن من در راه
و نه خواهشی برای ماندنم

و این ذات تلخ آوارگی است. شوربختانه فلسطینی و آوارگی مراعات النظیر هم شده اند. از ابتدای آخرین سده هزاره پیش، که برنامه صهیونیسم با خریدن خاک آغاز شد، باغ های زیتون فلسطین شناسنامه هایشان را گم کردند.

با اعلام موجودیت اسرائیل در ماه می 1948 و در پی آن به رسمیت شناخته شدنش، آوارگی فلسطینیان نیز رسمی شد. اما همین آوارگی مقاومتی باشکوه را برکشید.

شاعر فلسطینی در متن این آوارگی به جاودانه ساختن مقاومت پرداخت. صدای او را جهان شنید، صدای او را ما شنیدیم و شاعران هم صدای او واژه هایشان را با او شریک شدند.

مجموعه شعر«والزیتون» با شعر زیر آغاز می شود:

کسی از پراگ آمد
کسی از خانه ای تاریک
در یک خاطره تلخ

دیگری از بیابانی سرد در روسیه
تا تو
از خانه ات بیرون بیایی

آواره شوی
در خیابانی در پراگ
در بیابان سردی در روسیه
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما