loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مستند؛ حواشی واقعیت

ناشر ساقی

مترجم حمیدرضا احمدی لاری

ویراستار احمد فرهنگ نیا

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 200

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 47064 10003022
25,000 22,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب «مستند، حواشی واقعیت»، دربردارنده پنج فصل نظیر «چهره در حال تغییر مستند تاریخی»، «مستند و کمدی»، «انیمیشن و بازنمایی مستند»، «تعریف مستند» و «اثر داستانی و اثر غیرداستانی» و بخش هایی اعم از «قواعد اصلی و حواشی سینمای مستند»، «سنخ شناسی و دسته بندی» و «بازنمایی واقعیت با روشی غیرواقعی» است.
کتاب «مستند، حواشی واقعیت» می خواهد ضمن ارائه تعریفی موجز از موضوع انتخابی اش، یعنی سینمای مستند، کلیاتی از مؤلفه های اصلی، لحظات و مباحث نظری مربوط به آن را مطرح کند.

در سال های اخیر، پژوهش های دامنه داری در حوزه سینمای مستند صورت گرفته است، کتابی در این حجم قادر نیست در مورد گستردگی و ژرفای مقولاتی که به این حوزه پرداخته اند حق مطلب را به خوبی ادا کند.
هدف این معرفی، ارزیابی مجدد برخی از مسائل عمده ای است که در اولین گام تعریف مستند به چشم می آیند؛ از جمله تعمیق در تمایز میان فیلم داستانی و غیرداستانی، یامواردی که در آن، مستند را باید در ارتباط با دیگر اشکال رسانه ها و فیلم های واقع نما، یافت.
این امر، ما را ملزم می کند به دامنه ای وسیع تر از آن چیزی بپردازیم که معمولاً تحت عنوان «مستند» قرار می گیرند، بعضی از موادی که تحت این عنوان ارزیابی می شوند را در واقع می توان در دسته «مستند داستانی» قرار داد، برخی دیگر از این آثار، نزدیکی فراوانی به سنت های ژورنالیسم جست وجوگر دارند.

نکته مهمی که از همان ابتدا باید روشن کرد این است که حجم وسیعی از فیلم ها و برنامه های تلویزیونی واقع نما وجود دارند که همه در مقوله «مستند» قرار گرفته اند. چنان که خواهیم دید، مستند در ابتدا نوع بسیار ویژه ای از سینمای واقع نما رادر بر می گرفت، اما امروزه دیگر مشکل بتوان همه اشکال آن را تحت عنوان کلی و مبهم «مستند» قرار داد.

فهرست:
پیش گفتار
۱. تعریف مستند
مستند چیست؟
شیوه ها و گونه شناسی: چه لزومی به دسته بندی است؟
مرز ها، نمونه های اصلی و انجمن های اجتماعی
قواعد اصلی و حواشی سینمای مستند

۲. اثر داستانی و غیرداستانی: آیا می انشان تفاوت چشم گیری...
دراما (داستان) و مستند به مثابه دو شیوه
بازسازی واقعیت: سناریوهای نمایش زندگی واقعی
داستان مشابه/ شیوه های متفاوت: زندگی، زمانه و...
درست و نادرست

۳. چهره ی در حال تغییر مستند تاریخی
«نبرد اور گریو» و بازنمایی خاطرات معاصر
«قتل عام پترلو» و «انقلاب دهقانان»: حتی مرگ...

۴. مستند کمدی
تعریف مقوله: مستند و طنز، طعنه، و هجو
گفتمان جدیت (یا غیر جدیت)؟ بهشت مستند به...
کمدی جست وجوگر: مسائل روز و نمونه های...

۵. انیمیشن و بازنمایی مستند
سنخ شناسی و دسته بندی
بازنمایی واقعیت با روشی غیرواقعی: ماهیت متناقض...
استنتتاج: آینده ی مستند

یادداشت ها
کتاب شناسی
اعلام

در بخشی از این اثر درباره «چهره در حال تغییر مستند تاریخی» آمده است:
بیان تاریخی گذشته به معنای پذیرفتن آن «به شکلی که واقعاً بوده» نیست، بلکه به معنای چنگ زدن به خاطره است که در لحظه خطر می درخشد.
ماتریالیسم تاریخی می خواهد آن تصویر گذشته را که تاریخ در لحظه خطر انتخاب کرده و به طرز غیرمنتظره ای بر انسان آشکار می شود، در خاطر نگه دارد. خطر، هم محتوای سنت را تهدید می کند و هم دریافت کنندگان آن را. اما خطر تبدیل شدن به ابزاری در دست طبقات حاکم، هر دو را تهدید می کند.
هر دوره زمانی، برای بیرون کشیدن سنت از دست محافظه کارانی که می خواهند بر آن چیره شوند، به تلاش های تازه ای نیاز دارد تنها آن مورخی از نعمت برافروختن شعله های امید در متن گذشته برخوردار است که عمیقاً باور داشته باشد حتی مردگان نیز از دشمن پیروز در امان نیستند؛ دشمنی که هرگز از تلاش برای پیروزی دست نمی کشد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما