loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

معیار سنجش گزاره های شهودی - وجودی

ناشر سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

نویسنده علی فضلی

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 356

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 47251 10003022
75,000 67,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

«معیار سنجش گزاره های شهودی ـ وجودی» اثری است با این پرسش ها که میزان سنجش گزاره های عرفان نظری چیست؟ آیا میزان دینی و میزان عقلی می توانند این جایگاه را داشته باشند، معیارهای پایه و غیر پایه در این دو میزان چیست؟

فلسفه عرفان نظری پس از بحث درباره نظریه سنجش پذیری گزاره های عرفانی، به میزان عرفان نظری می پردازد تا منطق کشف صدق و خطای این دست از گزاره ها را که امکان خطا دارند، تبیین کند. این میزان به مثابه یک دستگاه شناختاری بر دو قسم میزان دینی و میزان عقلی تقسیم می شود که هر یک از این دو دارای دو گونه معیارهای پایه و غیر پایه هستند. معیارهای پایه که ضروری و یقینی هستند در میزان دینی احتجاجات نام دارند که ادله پیشااجتهادی، ادله مثبته و مدارک کافی و ثابت و منشأ قطع اخص و درمیزان عقلی ضروریات نام دارند که اصول همگانی، پیشاتجربی و ضروری الصدق هستند.

معیارهای غیرپایه که نظری هستند، در میزان دینی تنجیزات نام دارند که ادله اجتهادی، ادله منجزه، مدارک مشروط و متغییر و منشأ قطع اعم هستند و در میزان عقلی همان نظریات هستند که اصول غیرهمگانی، استدلالی اما پیشاتجربی و ممکن الصدق هستند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما