loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

رخصت مرشد: شیراز

مجموعه قصه های پهلوانی 4

ناشر کتاب نیستان

نویسنده خسرو آقایاری

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 132

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 47298 10003022
11,000 10,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

شهر شیراز اگرچه برای ایرانیان شهر شعر و ادب است و بسیاری آن را با هوای خوش و شعر نابش می شناسند، اما این شهر در میان ایرانیان به صفات دیگری نیز شناخته می شود. شیراز از سویی شهر دین مدارانی است که حول حریم حرم حضرت شاه چراغ (ع) سال ها درس غیرتمندی دینی به مردم ایران آموخته اند و شهر پهلوانانی است که آوازه آنها سال ها در کتاب ها و داستان ها آمده است.

چهارمین مجلد از مجموعه قصه های پهلوانی با عنوان «رخصت مرشد ۴. شیراز»، روایتی است از زندگی و زمانه پهلوانان شیراز. پهلوانانی که نه از جنس داش آکل و کاکا رستم که از جنس غیرتمندانی بوده اند که در برابر کوچکترین اهانت و تنگ نظری به باورهای دینی شان، طوفانی به پا کرده و تومار اهانت کنندگان را در هم می پیچیده اند. خسرو آقایاری داستان پهلوانان شیراز را با روایتی از زندگی و زمانه پهلوان ملاعلی سیف آغاز می کند. حکایت او از شیوه زندگی و مرام پهلوان سیف به روزگار زمامداری پهلوی اول و توهین یکی از روزنامه های شیراز به عزاداری ماه محرم باز می گردد و شرح یکپارچه کردن دسته جات و هیئات عزاداری شیراز و برپایی یک تجمع مردمی برای اقامه عزای حسینی.

داستان دوم این کتاب شرحی است بر منش پهلوانی حاج محمد کاظم دلاوری. راوی، داستانش را از نوجوانی او شروع می کند و شرح سفرش به کربلای معلی برای پیشکاری و تحصیل و زیارت و در کنار تمامی آنها آموختن درس زندگی. نوجوانی که با وجود پانزده سال سن اهل رفتن به زورخانه و ورزش پهلوانی نیز هست و همین آغازی است بر پرورش باورهای پهلوانی در زندگی او و رقم زدن سرنوشتش با این حرفه. سومین داستان کتاب نیز شرحی است بر زندگی و منش پهلوانی علی شیرازی از پهلوانان به نام شهر شیراز. این روایت بر اساس خاطرات عبدالعلی مداح علی، پیرِ طریقت خاکسار شیراز تألیف شده است. داستانی از دلاوری پهلوان در جوانی و در مبارزه با پهلوانی روسی که استادش را به مبارزه طلبیده بود و شکست دادن او که مایه سربلندی شیراز و ایران شد.

این مجلد از کتاب اما جدای از قصه های جذاب خود درس ها و نکته های جذابی دیگری را نیز برای مخاطب با خود به همراه دارد. درس ادب داشتن در محضر بزرگان دین و رخصت گرفتن از آنها برای هر حرکت اجتماعی، درس داشتن غیرت دینی و استفاده به جا از این حس در برابر آنچه که درصدد زیر سوال بردن آن است. درس خاکساری در مقابل مردمان زمین خورده و دلجویی از آنانی که ناگهان به زمین می خورند و زندگی خود را دچار تغییری آنی می بینند.

داستان های این کتاب جدای از روایت پهلوانی های مردمان شهر شیراز، روایتی است از زندگی و زیست سالم و دینمدارانه در جامعه سنتی ایران که قابل تسری به زندگی امروزی نیز هست. نویسنده در کتاب سعی کرده با نمایش شالوده های سازنده زندگی پهلوانان و اسطوره های هر سرزمین، نقش خانواده، دین، بزرگان دین، دوستان و جامعه و بسیاری دیگر از فاکتورهای اعتقادی و اجتماعی در شکل دهی به شخصیت و زندگی یک پهلوان اسطوره ای را به نمایش کشیده و جایگاه بالای او را بر اساس همین فاکتورها در میان مردم توجیه کند. کتاب با وجود مستند بودن و استفاده از منابع مکتوب و نیز مصاحبه های نگارنده درباره هر قصه، زبانی بسیار ساده و روان داشته و تعلیق و هیجان روایی بسیار مطلوبی را می توان در جای جای آن مشاهده کرد و همین مساله باعث می شود خواننده ناخودآگاه خود را مخاطب اثر دیده و آن را تا انتها پیگیری کند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما