loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مادربزرگ پیام مرده: مجموعه داستان کوتاه

مجموعه داستان - 8

ناشر شهرستان ادب

نویسنده تیمور آقامحمدی

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 100

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 47341 10003022
6,000 5,400 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

«مادربزرگ پیام مرده» مجموعه داستانی شامل 7 داستان کوتاه از تیمور آقامحمدی است. نویسنده در این داستان ها با ارائه نثری ساده و راحت سعی کرده است نمونه خوبی از تلفیق زبان داستانی ساده، در عین حال پرمایه ارائه کند. حضور اصطلاحات غنی نه تنها خوانش داستان ها را با مشکل مواجه نکرده، بلکه بر لذت آن افزوده و جذابیتی دوچندان به آن ها بخشیده است.

نقطه اشتراک مهم این داستان ها، تکرار موقعیت سفر در آن هاست. هرکدام از این سفرها زمینه ای برای بروز بخش های نادیدنی زندگی به وجود می آورند. برخی به ما کمک می کنند تا از مکنونات قلبی شخصیت ها آگاه شویم و بعضی دیگر ما را به گذشته می برند تا نقاط ابهام پشت سر شخصیت را رفع کنند. ابهامات و گره هایی که مانع زندگی درست و سالم امروزند و خلأهای متعددی ایجاد کرده اند. دور شدن از موقعیت پیشین که اجازه تنفس به شخصیت ها نمی دهد و نزدیک شدن به موقعیت جدید که بکر و تازه است و فرصت های خوبی برای تغییر مسیر آینده زندگی به وجود می آورند، سفرهای این داستان ها را شکل می دهد.

داستان اول موقعیت خانواده ای را نشان می دهد که در یک جایگاه سوخت گیری توقف کرده اند. راننده که مرد خانواده است، در آن جا با آدم هایی روبه رو می شود که از جنایتی خبر می دهند که هولناکی اش باعث شکل گیری نگاهی تازه ی مرد به خانواده ی خودش می شود. در داستان سوم هم با خانواده ای روبه رو هستیم که سرنوشت دخترشان با همراهی زنی که از وقایع قبل انقلاب و فرزندش سخن می گوید، برایشان آشکار می شود. داستان چهارم درباره مردی است که در یک صحنه درگیری جنگ، کسی را می کشد و مطمئن نیست که طرف ایرانی بوده یا عراقی. برخورد با شخصی که می تواند گره این مسأله را باز کند، خط سیر داستان را جلو می برد.

داستان پنجم درباره خانواده ای است که پسرشان دچار بیماری شده؛ و از طرفی همسایه ای عجیب به خانه روبه رویی شان آمده که اهل شهر خودشان نیست، و امرموز به نظر می رسد. این داستان همانند دو داستان بعدی سعی دارد انسان هایی را روایت کند که آشنایی چندانی با هم ندارند ولی در طی یک اتفاق که طبق اراده شخصیت ها جلو نمی رود، به هم می رسند و در صحنه ای مکاشفه وار هویت شان بر یکدیگر آشکار می شود. داستان ششم درباره یک مبارز قبل انقلاب است و داستان هفتم، پیرمردی که از آهن پاره های به جا مانده از جنگ مراقبت می کند.

نگاه متفاوت نویسنده به برخی سویه های تکراری، و تمرکز چند داستان بر حوادث انقلاب و جنگ برای ارائه نگاهی متفاوت و جدید، به همراه تسلط او بر زبان روایت و انتخاب درست و مناسب عناصر داستان، مجموعه ای را به وجود آورده است که خواننده را دست خالی راهی نمی کند، و لذت خواندن داستان های بقاعده ی ایرانی را به او منتقل می کند.

در داستان «اگر بادی که آمده، بگذارد» می خوانیم: «مرد لاغر سرش را چرخاند و نگاهم کرد. کسی جوابم را نداد. از روی میزی که بین یخچال بستنی و یخچال ویترین دار بود، نگاهی به آن پشت کردم».
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما