loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

قیام لله: گذری بر مبانی دینی بیداری اسلامی

ناشر مهر فاطمه سلام الله علیها

نویسنده ابوالفضل محمدی چاهکی

تحقیق و تنظیم کتاب موسسه فرهنگی - هنری راه فخرالائمه

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 200

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 47586 10003022
احتمال تاخیر در تهیه
6,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

با وجود صحنه های واضح و آشکار از ریشه ها و مظاهر اسلامی در میدان وسیع کشورهای در حال قیام(در نهضت بیداری اسلامی)، باز هم برخی از تفسیر صحیح و رسا درباره این جریان باز ماندند و آن را معلول تحرکات مخفیانه سرویسهای جاسوسی دشمن پنداشته و یا سعی می کنند با تعابیری مجمل و نامفهوم از«بیداری اسلامی» در این که این انقلاب ها با مقاصد و اهداف اسلامی در حال شکل گیری و تکوین است، ابهام ایجاد نمایند. اما «سخن از بیداری اسلامی، سخن از یک مفهوم نامشخص و مبهم و قابل تأویل و تفسیر نیست؛ سخن از یک واقعیت خارجیِ مشهود و محسوس است که فضا را انباشته و قیامها و انقلابهای بزرگی را پدید آورده و مهره های خطرناکی از جبهه ی دشمن را ساقط کرده و از صحنه بیرون رانده است» در این کوشش مجمل سعی بر این است که در راستای تحلیل ها و تفسیرهای ولی امر مسلمین جهان -رهبر معظم انقلاب اسلامی– از آغاز حرکت عظیم بیداری اسلامی تاکنون؛ استدلالات و براهینی در اسلامی بودن هویت این انقلاب ها به طور مختصر ارائه گردد، تا سرّ کلام و تفسیر حکیمانه ایشان در این باب برای کسانی که هنوز در اسلامی یا آمریکایی بودن این خیزش ها و خروش ها تردید دارند، فاش شود.البته مقصود از بررسی مبانی و ادلّۀ دینی بیداری اسلامی، اثبات کلام ایشان در اسلامی خواندن این حرکت ها نیست؛ چرا که کلام و تحلیل رهبر ما، رهبر تمامی کلام ها و تحلیل ها است.

این اثر برای تفسیر روشن مقصود خویش از سه بخش کلی به این شرح تشکیل یافته است:

بخش اول: بیداری اسلامی، جهاد و قیام لله

در بخش اول کتاب تلاش شده تا با مرور آیات و روایات عمده و محوری جهاد و مبارزه در راه خدا، در فصل «زندگی اسلامی، زندگی جهادی»، زندگی فردی و اجتماعی مطلوبی که قرآن و سنت از جامعۀ اسلامی انتظار عملی شدن آن را دارد، همان زندگی در سایۀ جهاد و تلاش خستگی ناپذیر در راه خدا معرفی شود. در فصل دوم این بخش تحت عنوان «قالب های جهادی و بیداری اسلامی» اقسام مختلف جهاد مانند مقاتله، امر به معروف و نهی از منکر و قیام و انقلاب بر ضد مستکبران که هم اکنون در شکل گیری و ادامۀ نهضت بیداری اسلامی مشهود است، بررسی شده است.

بخش دوم: بیداری اسلامی و خروج از ولایت طاغوت

ولایت یکی از مفاهیم کلیدی و راهبردی قرآن کریم می باشد که در آیات کریمه با اضافه شدن آن به دو کلمۀ الله و طاغوت، دو شیوۀ زندگی متفاوت و متضاد برای حیات انسان تصویر می شود. از دیدگاه کتاب خدا انسان یا تحت ولایت الله است، یا اسیر ولایت طاغوت و یا در حال خروج از ولایت اول به ولایت دوم یا بالعکس. در فصل اول این بخش «ولایت طاغوت؛ ماهیت، آثار و لوازم» به طور مبسوط این موضوع مهم قرآنی و هم چنین اثرات پذیرفتن ولایت طاغوت از منظر روایات و آیات بررسی شده است. بعد از آن که مخاطب مهم ترین مستندات قرآنی و روایی دربارۀ ولایت طاغوت را از نظر گذراند در فصل «شکستن سیطرۀ حاکمیت های ظالمانه» با یکی از مهم ترین مبانی دینی بیداری اسلامی یعنی مبارزه با ظلم و شکستن یوغ حاکمیت ظالمین به عنوان یکی از مصادیق خروج از ولایت طاغوت آشنا می گردد.

بخش سوم: بیداری اسلامی و چشم انداز پیش رو

جریان امید بخش نهضت بیداری اسلامی که توسط محرومان و مظلومان جهان اسلام در حال تحقق است از دریچۀ سنت ها و قواعد لایتغیر الهی بیشتر شناخته خواهد شد. در اولین فصل بخش آخر کتاب یعنی «تحقق وعده های قطعی بر اساس سنت های الهی» مخاطب یکی دیگر از مختصات دینی بودن بیداری اسلامی را از نظر می گذراند. در فصل دوم؛ «شرایط تحقق وعده های الهی»، شرایط نیل به نصرت نهایی در انقلاب های اسلامی ملل مسلمان و همچنین خطرات و آفات پیش روی آن بیان شده است. در فصل آخر نیز الگوی نظام سیاسی جمهوری اسلامی به عنوان نمونۀ نظام موفق سیاسی – اسلامی تحت عنوان « بازسازی نظام سیاسی بر اساس مبانی دینی» برای ملت های مسلمان انقلابی معرفی شده است. لازم به ذکر است در تمامی فصول بخش های سه گانۀ کتاب از کلمات مدبرانه و تحلیل های نافذ حضرت امام خمینی قدس سره و رهبر معظم انقلاب اسلامی در موضوع جهان اسلام و بیداری اسلامی استفاده گردیده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما