loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

در آستانه سلوک

ناشر کتاب جمکران

نویسنده عباس اسماعیلی یزدی

سال نشر : 1388

تعداد صفحات : 415

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

این رساله، سالکان راه خدا را با مباحثی نظیر تهذیب نفس و سیر و سلوک آشنا و آنان را برای جهادی مقدس آماده می کند.

مولف این اثر «فضیلت بسم الله الرحمن الرحیم» را به عنوان اولین مبحث کتاب انتخاب کرده است و درباره آن می نویسد: «نخستین بحثی که لازم است به آن بپردازیم، فضیلت "بسم الله" است، چه آن که افراد با ایمان، همواره به یاد آفریدگار بزرگ بوده و خواهند بود و هرکاری را با یاد و نام او و برای او آغاز می کنند و در جمیع امور، کوچک و بزرگ، مهم و غیر مهم از خداوند بزرگ و نام اقدس و مبارکش استعانت و طلب مدد می نمایند. و البته صحت و ضرورت این مطلب به دلیل عقلی و نقلی ثابت است، زیرا تحقق هرامری به دو رکن اساسی وابسته است:

نخست؛ وجود مقتضی و تمامیت آن، به این معنا که اگر زمینه، اسباب، شرایط و مقدمات لازم وجود نداشته یا به نوعی ناقص و ناتمام باشد، عوامل ضروری برای به وجود آمدن آن امر فراهم نبوده و طبعا تحقیق آن در عالم خارج محال خواهد بود.

دوم؛ فقدان مانع و خالی بودن بستر موجود از هر مزاحمی که از اثر گذاری اسباب جلوگیری می نماید.

و این هردو رکن به مدد و استعانت از "بسم الله " محقق گشته، مقتضی ها موجود و تام الاقتضا می شوند و موانع مرتفع خواهند شد. زیرا در مورد مقتضی هرخردمندی به قضاوت عقل می یابد که تنها قدرت و یکتا موثر جهان هستی او جل و علا است که هستی مطلق است و اراده و مشیت بی مناز عش در تمام کائنات جاری و حاکم بوده، همه قدرت ها و سرچشمه همه اسباب در دست توانای اوست و امورات عالم وجود صرفا در پرتو قیومیت و در سایه تدبیر و تقدیرش به چرخش درآمده، از نظام و انتظام لازم برخوردار می گردد. لباس هستی هر موجودی ازفضل عنایت او بوده و تحقق هرامری جز به دست قدرت او امکان پذیر نیست و در جریان حیات و تداوم بقاء نیز پیوسته از منبع فیاض لایزال او به حیات خود ادامه می دهد. بنابر این، طبیعت اثر و اقتضای مقتضی نیز خود در هر امری نیازمند دریافت فیض بوده، و آثار و اقتضای مقتضی نیز خود در امری نیازمند دریافت فیض بوده، و آثار اسباب در همه امور به یمن عنایت او و به برکت فیض همیشگی او تحقق خارجی پیدا کرده، یا از تمامیت وجود برخوردار می گردد.

همه چیز از آن اوست و ما سوی الله که ازخلقت بال مگسی نیز عاجزند در واقع هیچ اند و جز نمایشی از سایه وجود بیش نخواهند بود و چه در اصل حیات و چه در بقای زندگی نیازمند خالق هستی بخش بوده، ناگزیر از استعانت و ناچار از مددخواهی در همه حالات از او تبارک و تعالی خواهند بود.»

این کتاب، علاوه بر فضیلت بسم الله الرحمن الرحیم، درباره این موضوعات نیز مطالبی را ارائه می کند: علم و دانش، انسان از دیدگاه قرآن، ایمان، حرکت به سوی معبود، فرمانبرداری از پروردگار، عبرت و پند آموزی.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما