loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

العبقری الحسان فی احوال مولانا صاحب الزمان - جلد هشتم

جامع ترین کتاب مهدوی

ناشر کتاب جمکران

نویسنده علی اکبر نهاوندی

تصحیح و تعلیق صادق برزگر بفرویی | حسین احمدی قمی

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 893

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

سخن گفتن از علامۀ کبیری چون حضرت آیة الله شیخ علی اکبر نهاوندی که عمری را در مطالعه و پژوهش سپری کرده و نزدیک به یک قرن به اسلام و مسلمین چه در قالب نگارش و چه در قالب منبر خدمت نموده است،برای کسی که از دور نیز دستی بر آتش { باید توجه داشت که ایشان در عصر دیکتاتوری چون رضا شاه خائن می زیسته است } ندارد،بسیار سخت است.

چراکه وقتی به آثار وی نظر می کنیم و عمق بی پایان آنها را چه از حیث تعداد و چه از حیث محتوا می بینیم،درک برکاتی که خداوند در عمر گرانمایۀ این مرد نهاده،برایمان دشوار می نماید.

به حق می توان گفت که از هرخطّ کتابهای این مرد الهی،طرفه مطلبی می توان دریافت و از هرصفحۀ آن می توان ذخیره ای اندوخت.
گویا ایشان سراسر عمرش را مشغول مطالعه یا تألیف بوده است و اوقات فراغت وی، آن گاه بوده است که بر منبر،وعظ می نموده یا بر محراب سر به طاعت می سوده.آیا به راستی او را خواب و خور چقدر بوده است که فقط بازنویسی و ویرایش دایرة المعارف عظیم آن بزرگ،دربارۀ حضرت حجّت«روحی و ارواح العالمین له الفداء»یعنی کتاب مستطاب«عبقری الحسان فی احوال مولانا صاحب الزمان صلوات الله علیه»حدود سه سال از یک گروه چند نفری وقت گرفت و آن گاه تصور کنید که این کتاب 4000 صفحه ای که در دستان شماست فقط یکی از تألیفات آن عالی مرد است که حدود 30 تألیف کوچک و بزرگ از وی به ثبت رسیده است.

کتاب حاضر از پنج بخش یا به فرمودۀ مؤلف محترم پنج بساط تشکیل شده است:

بساط اول؛به«الرفوف الاخضر فی بشارات ظهور الحجّة المنتظر» (پرچم سبز)در بشارات ظهور حضرت ولی عصر(عج)موسوم است.

این بساط مشتمل بر آیات قرآن و سایر کتب آسمانی و نیز پاره ای از اقوال کاهنان و ساحران و نیز احادیث نبوی و اخبار واردشده از ائمۀ بزرگوار در بشارت ظهور آن امام است که خود این بساط به چند عبقریه و هر عبقریه به چند رفرفه تقسیم شده است.

بساط دوم؛به«المسک الأذفر فی ولادة الحجّة المنتظر و معجزاته و خوارق عاداته» { «مشک خوش بو»درباره ولادت و معجزات حضرت ولی عصر(عج) } موسوم و محتوی چند عبقریه و چند مسکه است.در این بساط نام 45 نفر از علمای اهل سنت که قایل به تولد و حیات آن بزرگوار هستند،آمده است.

بساط سوم؛این بساط به«الصبح الأسفر فی اثبات مهدویّة الحجّة المنتظر» { «صبح روشن»در اثبات مهدویت حضرت ولی عصر(عج) } موسوم است و شامل تعیین شخص شخیص مهدی علیه السّلام و چند اشکال وارده بر وجود،غیبت و سایر خصوصیّات آن بزرگوار است.همچنین احوال معمّرین و سالمندان به صورت طبقه بندی از یک صد و بیست سال تا سه هزار و هشت صد سال در آن آمده است.بخش دیگر این بساط شامل غیبتهای انبیای عظام از قوم خود است.این بساط،به چند عبقریه تقسیم بندی و هر عبقریّه شامل چند صبیحه است.

بساط چهارم؛به«الیاقوت الاحمر فی من رأی الحجة المنتظر» {«یاقوت سرخ»در بیان افرادی که مفتخر به رؤیت لقای حضرت ولی عصر(عج)شده اند} نام گذاری شده است.در این بساط نام هزار نفر یا بیشتر از کسانی که به هر نحوی از هنگام تولد تا زمان مؤلف توفیق دیدار آن امام عالمیان را یافته اند،ذکر شده.این بساط به چند عبقریه و هر عبقریه به چند یاقوته تقسیم شده است.

بساط پنجم؛نام این بساط«النجم الأزهر فی علائم ظهور الحجّة المنتظر» {«ستاره درخشان»در علایم ظهور حضرت ولی عصر(عج)} است که شامل مدح انتظار فرج و علایم ظهور است.نیز در همین بساط میراث انبیا و معصومینی که با آن حضرت است،ذکر شده و شرح حال آن بیان شده است.این بساط شامل چند عبقریه و هر عبقریه شامل چند نجمه است.

آیت الله شیخ علی اکبر نهاوندی فرزند شیخ حسین نهاوندی خراسانی در سال 1238 شمسی در نهاوند دیده به جهان گشود. پس از سپری کردن دوران کودکی وارد حوزه علمیه شده و در حوزه های علمیه نهاوند، بروجرد، مشهد، اصفهان، تهران، سامرا و نجف به فراگیری علوم دینی پرداخت. از اساتید بزرگ وی می توان به میرزای شیرازی، سید محمد کاظم طباطبایی یزدی، آخوند خراسانی، شیخ محمد طه نجف، میرزا حبیب الله رشتی، شیخ الشریعه اصفهانی، میرزای جلوه، محمد رضا قمشه ای، شیخ محمد مامقانی، مولی لطف الله مازندرانی و حاج میرزا حسین طبرسی نوری رحمة الله علیهم، اشاره کرد.

علامه شیخ علی اکبر نهاوندی چهل سال ریاست دینی خطه خراسان را بر عهده داشت. انسانی پرهیزکار بود و عمر شریف خود را در خدمت به مردم و انجام وظایف خویش سپری کرد.

مرحوم آیت الله مرعشی نجفی که از صاحب ترجمه اجازه روایت دارد می فرماید: (کان خرّیتاً فی الحدیث و مقدماته من الرجال و الدرایه فقیها اصولیا متکلما مفسرا) مرحوم نهاوندی مهارت ویژه در علم حدیث و مقدمات آن مانند علم رجال و علم درایه داشت، وی فقیهی اصولی و متکلمی مفسر بود.

مؤلف در مورد خویش می نویسد: اگر مدعی شوم که در منزل خود از بدو تحصیل تا حال غذایی با فراغت بال صرف ننموده به جهت اشتغال به مطالعه کتب و نوشته ها، همانا ادعایی قریب به صدق نموده ام.

آیت الله محسنی ملایری رحمة الله علیه در مصاحبه ای راجع به آیت الله العظمی بروجردی رحمة الله علیه چنین می گوید:

در سفر دومی که آقای بروجردی به مشهد مقدس مشرف شدند مرحوم شیخ علی اکبر نهاوندی رحمة الله علیه که امامت مسجد گوهرشاد را به عهده داشت از ایشان خواستند که به جای وی نماز جماعت را قبول کنند، ایشان هم بعد از تأملی پذیرفتند و ماه رمضان را به جای آقای نهاوندی نماز خواندند. بعدا مرحوم نهاوندی رحمة الله علیه برای ما نقل کردند: چشمم آب آورده بود لذا برای عمل به تهران رفتم دکترها نوبت طولانی دادند. دیدم هنوز فرصتی هست به عتبات مقدسه رفتم. در نجف اشرف مرحوم آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی از من خواستند که در مکان ایشان نماز بخوانم، بعد از نماز مغرب در نافله دوم صدایی را شنیدم که فرمود: (عظّمت ولدی فعظّمتک) فرزندم را بزرگ داشتی پس تو را بزرگ داشتم؛ این قضیه را من (آیت الله محسنی ملایری) از حاج شیخ اکبر شنیدم و خدمت آیة الله بروجردی نقل کردم، اشک از چشمان ایشان سرازیر شد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما