loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

امامت و فلسفه خلقت

ناشر کتاب جمکران

نویسنده رحیم لطیفی

مستندساز مهدی هادوی تهرانی

سال نشر : 1387

تعداد صفحات : 448

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

اندیشه امامت مفهومی است برخاسته از متن تفکّر اسلامی وامام جایگاهی است بس رفیع در عالم خلقت. پیام های آیات و روایات در مورد امامت، فیلسوفان، متکلمان و عارفان مسلمان را به تکاپو انداخته تا به تحلیل این مفهوم بپردازند، آنان هریک براساس مبانی خاص خود، امامت را به زبان واسلوبی خاص شرح کرده اند.

کتاب حاضر، تلاشی محققانه در راستای جمع آوری مطالب گوناگون در باب مفهوم امامت از منابع و مصادر مختلف و ارزیابی و نقد این مسأله در پرتو تحلیل این مطالب است.
مؤلف محترم در این کتاب، جایگاه امام به عنوان واسطه فیض در سلسله علل و مقام وی به عنوان انسان کامل در سلسله معلولات به خوبی تبیین نموده وسعی کرده است مبنای الهیاتی وفلسفی وعقلانی شؤون امامت، در اموری چون خوارق عادات وکرامات که پذیرش آن برای عقل آسان نیست، را تبیین و تشریح نماید.

مؤلف محترم با بهره گیری از منابع نقلی (قرآن و سنت) وعقلی (کلام و فلسفه و عرفان) در مقام اثبات این تئوری است که امام مخلوقی است که دارای کمالات وسیع و همان خلیفةاللَّه است و در حدّ توان، موضوع امامت و فلسفه خلقت را با مراجعه به قرآن، سنّت، مکاتب کلامی، فلسفی و مشرب عرفانی به تبیین و تثبیت می رساند. این نگاه هستی شناسانه به امام و بررسی نقش وجودی آن در فلسفه و روند خلقت، دست کم به دو مبنا نیاز دارد: پذیرش ولایت تکوینی امام و تحلیل کیفیت ایجاد عالم بر اساس نظام اسباب و مسببات.

عمده مطالب: تبیین موضوع امامت و فلسفه خلقت، مبانی بحث امامت و فلسفه خلقت (ولایت، عالم واسطه و نظام اسباب)، امامت و خلقت در قرآن کریم، امامت و فلسفه خلقت از دیدگاه روایات، امامت و فلسفه خلقت در منابع کلامی، امامت و فلسفه خلقت در حکمت مشاء، امامت و فلسفه خلقت در حکمت اشراق، امامت و فلسفه خلقت از منظر عرفان، امامت و فلسفه خلقت از دیدگاه حکمت متعالیه.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما