loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

جامع التواریخ: تاریخ ایران و اسلام - جلد اول

تاریخ و جغرافیا 43

ناشر میراث مکتوب

نویسنده رشیدالدین فضل الله همدانی

تصحیح و تعلیق محمد روشن

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 914

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی (درگذشته 718 ق.) طبیب، مورخ و دیوان سالار و وزیر سلسله ایلخانیان، دارای آثار متعددی در زمینه های تاریخ، تفسیر، علوم قرآن، طبّ و آیین مملکتداری می باشد. در میان این آثار جامع التواریخ اهمیت ویژه ای دارد. البته این اثر تألیف مستقیم خود او نیست، بلکه توسط گروهی از محققان و مترجمان و زیر نظر وی آماده شده است.مجموعه ای که پیش رو است بخش تاریخ ایران و اسلام از جامع التواریخ رشید الدین فضل الله است.

به گفته آگاهانه کارل یان، دانشمند بزرگی که عمری پنجاه ساله بر سر تصحیح و طبع نشر جامع التواریخ و ترجمه آن به زبان آلمانی صرف کرد: «شایستگی درخشان رشیدالدین در زمینه های گوناگون و متفاوتی تجلی داشته است و امروز این را پس از آنکه اندک اندک با آثار متعدد او آشنا می شویم بهتر درمیابیم. او فیلسوف و متالهی بزرگ و عالم به فنون بلاغت و حکمت و لابد سیاست مداری خاطر متعلق بود زیرا اگر جز این بود نمی توانست مدت بیست سال بر مسند وزارت تکیه زند؛ اما بی گمان برجسته ترین کارهای او در زمینه تاریخ نویسی نمایان گردیده است. پیش از رشیدالدین ملتهای گوناگون از مصریان کهن گرفته تا اروپای سده های میانه در چهارچوب نگرشهای دینی و فرهنگی ویژه هر دوره ای تاریخ دنیای خویش را نوشته اند؛ اما افتخار تالیف تاریخ و فرهنگهای دولتهای بزرگ قاره های آسیا و اروپا بی طرفی عالمانه برای نخستین بار تنها و تنها از آن مولف ما است. از این رو حق داریم که به مفهوم امروزی او را تاریخ نویسی جهانی به شمار می آوریم.»

محمد روشن از سال 1363 به کار تصحیح جامع التواریخ پرداخته است. وی در مقدمه خود آورده است:ناگزیر بخش ایران و اسلام از جامع التواریخ نیز به یاری و همکاری آقای مصطفی موسوی که حروفنگاری شده بود به پایان آمد؛ آنگاه که عارضه سکته ایشان را ناتوان ساخت. برگه های نسخه ها گرفتار پریشانی شد. نیمی نزد من در تهران، و نیمی در نزد ایشان در رشت. برای تدارک کار به وجهی علمی، ضرورت ضبط نسخه بدل ها را در می یافتم، اما خود نیز از تندرستی بهره ای نداشتم. نسخه به نسخه مضبوط کتابخانه سلیمانیه –داماد ابراهیم پاشا- نگاشته 885 قجری قمری را که در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران موجود بود، دوباره عکس برداری کردم؛ و فرصت را مغتنم شمردم و آن را با متن چاپی سنجیدم و اختلافات را یاد کردم. در آغاز کار، نسخه های ما عموماً به صورت عکس بود، و نسخه تواریخ العالم به شماره 2935 کتابخانه احمد ثالث –هدیه استاد روانشاد پروفسور صادق عدنان ارزی به من- که بی گمان رونویسی است از جامع التواریخ، در اوراقی دوگانه، بخشی در اندازه رقعی و بخشی در اندازه وزیری عکس برداری شده بود و مشتّت و پریشان بود.

جلد اول-

قسم اول- از زمان آدم صفی تا ابتدای پیدا شدن حضرت رسالت صلوات الله علیهما
در ذکر پیغامبرانی که پیش از طوفان نوح بوده آند و ابتدای تاریخ ملوک عجم
تاریخ پیغمبران از فرزندان نوح تا داود و سلیمان (ع) و تاریخ کیانیان از ملوک عجم
ذکر اسکندر و پیغمبران پس از او، و ذکر طبقه سوم ملوک عجم و ذکر ملوک روم و عرب
در ذکر طبقه آخر از ملوک عجم و این طبقه را ساسانیان خوانند
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما