loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تاریخ سلاطین کرت

ناشر میراث مکتوب

نویسنده حافظ ابرو

تصحیح و تعلیق میرهاشم محدث

سال نشر : 1389

تعداد صفحات : 287

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

تاریخ سلاطین کرت تألیف حافظ ابرو(در گذشته در حدود 833 هجری قمری) از منابع مهم تاریخ تیموریان و از شاهکار های نوشته های فارسی است. خواننده ی محترم را کسب اطلاعات سودمند درباره ی ویژگی های این کتاب، تاریخ و محل تولد و مرگ نویسنده، تألیفات تاریخی و جغرافیایی حافظ ابرو، ارتباط این دستنوشته با منابع مهم دیگر چون جامع التواریخ و تاریخ نامه ی هرات و دیگر منابع خطی، شیوه ی تصحیح این کتاب خطی و نسخه های دیگر تاریخ سلاطین کرت موجود در کتابخانه ی ملک، کتابخانه ی فاتح استانبول و کتابخانه ی دانشکده ی ادبیات دانشگاه تهران به مقدمه ی علمی مصحح ارجاع می دهیم.

اما باید گفت که حافظ ابروکه اسم اصلی وی عبد الله بن لطف الله بن عبدالرشید سپهدرانی(بهدادینی) می دانند از نویسندگان پر کار قرن نهم هجری قمری است که بیشتر عمرش را در رکاب امیر تیمور گورکانی و پسرش شاهرخ گذرانده است.

آل کرت که به درستی معلوم نیست که کاف آن را باید به زبر خواند یا به زیر یا به پیش، دودمانی بودند که از سال 643 تا 783 یعنی به مدت 140 سال در شرق ایران حکومت می کردند. پایتخت ایشان همیشه قند هار بود. از آنجا که درباره ی این خاندان تا کنون فقط یک کتاب مفصل به نام تاریخ نامه ی هرات به زبان فارسی باقی مانده و به چاپ نیز رسیده است انتشار این اثر واجد اهمیت خواهد بود. به خصوص که درباره ی اواخر کار این سلسه و انقراضشان مکمل منبع قبلی می باشد.

«القصّه چون پادشاه اباقاخان با شهزاده برکه خان مقابل شد از جانب هردو سپاه صف برکشیدند و کوس حربی فرو کوفتند به غایتی که گفتی فحوای « انّ زلزلة السّاعة شیء عظیم» حجاب شبهت از پیش برداشت و به حقیقت سر « تکاد السموات یتفطّرن منه» بر دل ها گشاده گشت. هر دو گروه چون کوه آهن در میدان کین صف کشیدند و به سان دو دریای خروشان در تموج آمدند. ملک شمس الدین در آن حال از برای نام و آوازه با مصاحبان و ملازمان خود چون ژیان دمان حمله می آورد و می گفت:مرا مادر از بهر این روز زاد که جز با چنین روز کارم مباد
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما