loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سرداران ایران زمین (مجموعه 16 جلدی)

1 (1)

ناشر امیرکبیر

نویسنده مهدی میرکیایی

photographer سید حسام طباطبایی

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 256

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

خون های بسیاری برای حفظ خاک و ناموس این سرزمین بر زمین ریخته شد و مردان بسیاری جان خود را برای این خاک فداکرده اند که شاید نسل نوجوان ما کمتر با این سلحشوران میهن در طول تاریخ آشنا باشند. این اثر مجموعه ای 16 جلدی است که در آن داستان زندگی این سلحشوران وطن به زیبایی برای نوجوانان روایت شده است. تصویرگری بسیار زیبای سید حسام طباطبایی بر جذابیت کتاب افزوده است. نویسنده، این 16 سردار را به گونه ای انتخاب کرده که به نوعی تاریخی 2600 ساله تمدن ایران از زمان هخامنشیان تا پس از انقلاب اسلامی را دربرگرفته است. آریوبرزن (در دوران پایانی حکومت هخامنشی که دلاورانه در برابر هجوم اسکندر ایستادگی کرد. سورنا سردار بزرگ ایرانی که در دوران اشکانیان جانانه جان فشانی که کرد و به قدری در بین مردم محبوبیت یافته که به دستور شاه اشکانی کشته شد. یعقوب لیث که به حمایت از مظلومانی برخواست که در حکومت عباسی به آن ظلم و ستم فراوان می شد. علی پسر بویه که بر ضد حکومت ظالم عباسی شورید و دولت شیعی آل بویه را تأسیس کرد و زمینه ساز شکوفایی علمی و فرهنگی تشیع گردید. امام قلی خان سردار بزرگ صفوی که در زمان اشغال جنوب ایران توسط پرتغالی های استعمارگر، بر ضد بیداد کم نظیر آنها به مبارزه برخواست. الله وردی خان که با سلحشوری های خود اشغالگران عثمانی و ازبک را از غرب و شرق ایران در زمان صفویان بیرون راند. حکایت عبدالرزّاق سبزواری که در حمله مغول به ایران برای دفاع از ناموس و خاک وطن جانفشانی کرد. میر مُهنّا که در زمان زندیه به مبارزه با استعمارگران انگلیسی و هلندی برخواست. عباس میرزا و حسن خان سالاری که در ماجرای تجاوز روس ها در زمان فتعلی شاه قاجر به دفاع از مرز های میهن پرداخت. باقرخان تنگستانی که باز هم در جنوب با استعمار انگلیس که به خاک میهن طمع داشت مبارزه کرد. میرزا کوچک خان جنگلی، شهید چمران و شهید همت سه سردار بزرگ وطن در دوران معاصر هستند که همگی جان خود را در راه استقلال میهن فدا کردند.
خواندن این مجموعه علاوه بر مرور مختصر تاریخ این سرزمین و آشنا شدن با خیانت ها و بی کفایتی ها و عبرت ها و از سوی دیگر، رشادت ها و جانفشانی ها، ارزش خاک وطن را بیش از پیش برای نوجوانان این سرزمین عیان کند.

گزیده 1:
روس ها که با خیانت انگلیسی ها به ایران توانسته بودند سپاه عباس میرزا را شکست بدهند به ایران پیشنهاد صلح داده بودند. زیرا در اروپا هم جنگ دیگری را آغاز کردهب وند و نمی خواستند جنگ با ایران بیش از این طول بکشد. اکنون شاه شخصیت های درباری را جمع کرده بود تا تصمیمش را درباره صلح یا ادامه جنگ به آنها اطلاع دهد...
فتحعلی شاه لحظه ای سکوت کرد، بعد ... گفت: دستور می دهیم جنگ را کنار بگذارند و با روس ها صلح کنند.
شاه در این روز تمام کارهایی را که عباس میرزا بارها از او خواسته بود و او انجام نداده بود به یاد آورد.
سرداران ایران زمین؛ جلد 10، ص20

گزیده 2:
میر مهنّا(ی نوزده ساله) نباید لحظه ای هلندی ها را آسوده می گذاشت. حالا همه سربازانش و خانواده آنها را از بندر ریگ به خارکو آورده بود؛ جزیره ای کوچک در نزدیکی خارک. اکنون به دشمن نزدیک تر بود. کشتی هایش شب و روز بین خارک و خارکو حرکت می کردند و به کشتی های هلندی یورش می بردند. از ترس میر مهنّا کشتی های کشورهای دیگر هم به خارک نزدیک نمی شدند. آذوقه و مواد غذایی در خارک بسیار کم شده بود.
هلندی ها هیچ وقت فکر نمی کردند میرمهنّا و یارانش به خا کو بیایند. خارکو هوای بسیار بدی داشت. کسی در آنجا زندگی نمی کرد و آب آن هم شور و بدمزه بود.
در این مدّت هر دو چشم میرمهنّا از آب شور خار کو آسیب دیده بود و پس از مدتی یک چشمش نابینا شد؛ اما حاضر نبود خار کو را ترک کند. احساس می کرد با حضور در این جزیره گلوی دشمن را گرفته و می فشارد.
سرداران ایران زمین؛ جلد 9، ص13

گزیده 3:
وقتی خبر نزدیک شدن لشکر صدهزار نفری به شاه عباس رسید، سرداران ایرانی متوجه شدند شاه برای جنگیدن تردید دارد. تمام نیروهای ایران که برای جنگ آماده بودند به شصت و دو هزار نفر می رسیدند...
الله وردی خان گفت: وقتی یک سپاه صدهزار نفری داری غذا دادن و آذوقه رساندن به آنها هم بسیار سخت تر از یک سپاه کوچک است. ما می توانیم دشمن را برای رسیدن به آذوقه به درد سر بیندازیم. می توانیم به ذخیره هایشان حمله کنیم. مردم روستاهای سر راه باید مسیر قنات ها را ببندند. باید پل ها را خراب کنیم تا راه رسیدن آذوقه بسته شود. مردم باید روستاها را خالی کنند تا دشمن نتواند از گاو و گوسفند آنها برای خوراک سپاهش استفاده کند. حتی برای اسب هایشان نباید علوفه ای پیدا کنند.
سرداران ایران زمین؛ جلد 7، ص15

گزیده 4:
مردم از آنها که امان روس ها را بریده بودند با غرور و افتخار صحبت می کرند. حالا دیگر خان ها زمین داران جرئت نمی کرند به کشاورزان ستم کنند... امام روس ها که می دیدند حریف جنگلی ها نمی شوند، به فکر چاره افتادند. آنها فکر می کردند چون با جنگل و راه های کوهستانی و شیوه های جنگلی مردم گیلان آشنایی ندارند از جنگلی ها شکست می خوردند. به همین خاطر با بعضی خان ها و زمین داران محلی دست به یکی کردند و از آنها خواستند با تفنگچی هایشان به جنگ جنگلی ها بروند. یکی از این خان ها، مردی تنومند و خشن به نام عبدالرزاق شفتی بود...
او به روس ها گفت: درو کردن این علف های هرز از سر راه، به آسانی خوردن یک انجیر است. روس ها... سلاح و مهمات زیادی به او دادند و از او خواستند تا می تواند تفنگچی های بیشتری را مسلح کند. مردم روستاها خیلی زود خبر را به میرزا رساندند.
عبدالرزاق با تفنگچی هایش عازم جنگل شده بود و هنوز در آغاز راه بود که جنگلی ها پیش دستی کردند و بر سر آنها ریختند. عبدالرزاق اولین فردی بود که از میدان جنگ فرار کرد... بقیه یا اسیر شدند یا فرار کردند.
میرزا با اسیران صحبت کرد و آنها را که با گرفتن پول از روس ها حاضر شده بودند به جنگ هموطنان خود بیایند سرزنش کرد. بعد آنها را آزاد گذاشت تا به خانه هایشان برگردند و به یارانش گفت: تا جایی که در توان ما باشد، به روی ایرانی ها اسلحه نمی کشیم.
سرداران ایران زمین؛ جلد 14، ص12

گزیده 5:
با تسلط فرزندان بویه در بغداد شیعیان از آزارها و سختی هایی که خلفای عباسی برای آنها پدید آورده بودند رها شدند. در دوران آل بویه زیارت گاه های امامان شیعه ساخته شد. مراسم عید غدیر برگزار شد و سوگواری شهدای کربلا در ماه محرم به راه افتاد. دانشمندان بزرگ شیعه مانند شیخ مفید، ابن بابویه، شریف رضی، شریف مرتضی در همین دوران کتاب های بسیاری را تألیف کردند و شریف رضی سخنان امام علی علیه السلام را در کتاب نهج البلاغه گرداوری کرد.
سرداران ایران زمین؛ جلد 5، ص 18
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما