loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

هنر قدسی

ناشر اطلاعات

نویسنده مجتبی مطهری (الهامی)

مستندساز غلامرضا اعوانی

سال نشر : 1385

تعداد صفحات : 273

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

در کتاب حاضر، پس از تعریف هنر و بیان ماهیت هنر، نیز ذکر مباحثی شامل 'انسان و اثر هنری'، 'هنر برای هنر' و 'هنر و انسان' نخست، ارتباط هنر با زیبایی، دین، خیال، علم، و سمبولیسم بررسی گردیده و سپس ویژگی های هنر قدسی ضمن طرح مباحثی هم چون 'هنر قدسی و ادیان'، 'هنر قدسی و جاودانگی' و 'هنر قدسی و وحدت وجود' برشمرده شده است.

به تصریح نگارنده: «هنر قدسی همانند احادیث قدسی منشا غیبی و الهامات قدسی دارد، چنان که مبدا جوهره ی نفس انسان نیز از عالم قدسی و ملکوتی است و راز فناپذیری آن نیز در همین است و نیز وجود و هستی تنزل یافته از عالم الوهیت است. لذا هنر قدسی، هنری آن سویی است نه این سویی؛ تجلی یافته و نشات گرفته از عالم غیب است نه از عالم حس. به همین لحاظ تمثلی از عوالم برتر است. اصول و مبادی این هنر در حکمت ذوقی ـ اشراقی مخصوصا حکمت متعالیه ی صدرالمتالهین و عرفان محیی الدین عربی نهفته است چنان که بورکهارت و شوان، متفکران و پژوهشگران هنر دینی، در آثار خویش بدین نکته توجه کرده اند. معرفت به این هنر و درک عمیق آن جدا از معرفت به حکمت متعالیه و عرفان و اصول متعالیه ی آن مانند نظریه ی مثل تجرد خیال و نفس قدسی انسان، امکان فقری، وحدت ادیان، وحدت وجود، مراتب وجود اصالت وجود، رابطه ی علم و وجود، اصل حرکت در جوهر اشیاء، بینش (علم) شهودی (حضوری) و تفسیر عرفانی از دین و وحی، عشق الهی و اصل بسیط الحقیقه کامل اشیاء و سنت نیست.... سنتی بودن تعالی و غیبی بودن و تعلق به علم ملکوت داشتن مهم ترین ویژگی این هنر است.»

هنر قدسی، هنری است متعالی و اسرارآمیز و حالتی که اکسیری دارد و نام آن از کلمه ی قدوس که از اسماء الحسنی است، اخذ شده است. این هنر مانند الماسی درخشنده در میان هنر سنتی می درخشد. هنر قدسی طبق پژوهش های بورکهارت و شوان از لحاظ معرفتی و مبانی حکمی الهام گرفته از حکمت ذوقی و اشراقی به ویژه حکمت متعالیه ی صدرالمتألهین و عرفان محی الدین عربی است. هنرمند قدسی بر اثر سیر و سلوک عرفانی و تزکیه ی نفس و در نتیجه دریافت شهودی و درونی از حق در عین پیوستن به حق و ادراک لقاء الهی قدم به مرحله ی فنا می گذارد... هنرمند قدسی از آن جهت که خود و هستی را مظهر و جلوه ی و آیینه ی ذات حق می بیند لذا هنر و سبک او چیزی جز ظهور و تجلی اسمای حق و انعکاس صور خیال مجرد و روحانی و آیینه ای برای مراتب برتر هستی و یا تجلی انوار حقایق برتر و متعالی نیست و صوری روحانی نیز که در نفس قدسی هنرمند متمثل می شود تمثیل حقایق برتر و اعلی و منعکس کردن آن در عالم حس نیست.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما