loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تماشای جمال (مجموعه ی شعر)

ناشر اطلاعات

شاعر علی اکبر رشاد

سال نشر : 1384

تعداد صفحات : 234

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

این مجموعه در واقع مجموعه شعری است که پیش از این با نام و عنوان قبسات به دنیای شعر و نشر راه یافته بود که در چاپ دوم با اصلاحات و اضافاتی که بدان افزوده شد، عنوان زیبای تماشای جمال را بر سر لوحه خود نهاده است تا این نام و نشان بیانگر این واقعیت باشد که هر آنچه در این جهان به دست خالق جهان هستی شکل گرفته زیباست. از نگاه رنگین کمانی تماشای جمال همه چیز حتی زشتی ها نیز زیبا و تماشایی اند و همه گاه و همه جا و مجلای تجلی و تماشای جمال اوست که رخ می نماید، در تماشای جمال هیچ سروده ای از تصریح یا تلویح به وجه وجیه هستی و صورت صبیح هستی مندان خالی نیست، تماشای جمال آینه اطوار و قطورات شگرف این روزگار سخت شگفت انگیز است که باید غرق تماشای آن شد تا به ادراک هستی که زیبایی است بی نهایت دست یافت.
دفتر حاضر، مجموعه رباعیات، غزلها و قصایدی است که به توصیف مضامین و موضوعات مذهبی و دینی می پردازد. در ابتدا مناجات نامه هایی عرفانی نقل شده سپس اشعاری در نعت و منقبت حضرت رسول (ص) آمده است. در ادامه مجموعه ای از صفات و فضایل معصومین و ائمه اطهار در قالب مدایح و مراثی و با اقتباس از معارف و آموزهه ای احادیث ارائه شده است. در این اشعار جلوه هایی از مصایب و مظلومیت ائمه اطهار به زبان شعر و غزل بازگو شده است.
این مجموعه در چهار فصل تحت عناوین غزلواره ها، مثنوی ها، چارپاره ها و مهشیدهای ابرآلود منتشر شده است. در فصل سوم، چندرباعی تغزل با امام(س)، چند دوبیتی مویه برامام(ره)، دوبیتی های حماسه و چارپاره های قدسی نیز وجود دارند.

شعر با عنوان «خلوت» را در زیر می خوانید:

کاش در خلوتم امشب تو فقط بودی و من، / آگه از این دل پر تب، تو فقط بودی و من.
کاش حتی دو ملک را، ز برم می بردی، / در حرمخانه ام امشب تو فقط بودی و من.
من هم از سینه، دلِ هرزه برون می کردم، / این دلِ صد دله، یا رب! تو فقط بودی و من.
کاش هنگام دعا، لب ز میان بر می خاست، / بی میانجیگری لب، تو فقط بودی و من.
واژه در مطلب دل واسطه ی خوبی نیست، / کاش بی واژه و مطلب، تو فقط بودی و من.
واژه نامحرم و دل هرزه و لب بیگانه است، / کاش بی واسطه هر شب تو فقط بودی و من.
روزها کاش نبودند و همه دم شب بود، / شب بی اختر و کوکب، تو فقط بودی و من.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما