loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سر کلاس با کیارستمی

این کتاب بی شک خشت بنای ادبیات سینمایی خواهد شد

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

این کتاب حاصل بند زدن یادداشت های نگارنده است. مصاحبه ها و نوشته های پراکنده ای که در طول سالیان برخی در تهران و برخی در حاشیه کارگاه ها در شهرهای مختلف لندن، مراکش، پتنزا، اوسلو، نیویورک، سیراکوز از او جمع آوری شده است.

این کتاب یک مصاحبۀ دراز دامن یا یک دستورالعمل برای فیلمسازی نیست. یک کتاب پژوهشی در مورد سینمای ایران یا نگاهی دیگر به فیلم های عباس کیارستمی هم نیست، بلکه چکیده ای است از روش کارگردان و تلاشی برای درک اساسی تجربه ای غالباً رازآلود. این کتاب در حقیقت برداشت ها و گزیده های به دقت غربال شدۀ نگارنده است از «روش شناسی» کیارستمی، ادای دینی است به رویکرد هنری و نگرش فلسفی او به هستی و ارتباط حسی او با محیط پیرامونش. تیزبینی و شفافیت ذهنی کیارستمی را از خلال گفته های منعکس شده در این کتاب می توان دریافت به عبارت دیگر این کتاب نگاهی است شاعرانه به زیبایی شناسی کیارستمی و تلاش او برای آفرینش معنا از راه سینما. همچنین مجموعه ای از راهنمایی های عملی که حول اصول کلی سازمان دهی شده است.

وقتی سخن از سینمای شاعرانه می رود، منظورم نوعی سینما است که خصوصیات شعر را در بردارد، که گستره بیان شاعرانه را طی می کند.قابلیتی دارد چون منشور، شکن و پیچی دارد، ماندگاری دارد، چون پازلی است که هنوز تمام نشده و به شما اجازه رمز گشایی می دهد تا تکه های مانده را هر جور که مایلید کنار هم بگذارید.

کیارستمی به خوبی آگاه است که در جایگاه شاگرد، ما همان اندازه از یکدیگر می آموزیم که از آموزگار. برای همین هم ساختن مداوم فیلم در بستر کار گروهی را بهترین روش برای آموزش ظرافت های فیلم سازی می داند. کارگاه های او این بستر را فراهم می کند. در این کارگاه ها ایده ها آبیاری می شود و فیلم های کوتاه در کوتاه مدتی سر از خاک برمی آورد. خطابه ای در کار نیست. به جایش گروهی به گرد هم آمده و حلقه ای را شکل می دهند که در میانه آنها تصمیم ها گرفته و کارهایی پدیدار می شود. در این حلقه تنوع آرا و پذیرا بودن جهش های متعدد به ناشناخته و جلسات نقد و بررسی به کیارستمی اجازه می دهد که بینش خود را در میان بگذارد، عینک مجاز ما را از غبار پندارها پاک کند تا نگاهی تازه به موضوع مان بیاندازیم.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما