loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سیاوش خوانی (فیلمنامه) و نیز برای اجرای زنده در توس فردوسی و میدان های بزرگ همه ی روستاها و پهنه ی میان چادرهای همه ی ایل ها

ناشر روشنگران و مطالعات زنان

نویسنده بهرام بیضائی

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 230

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

کارگردان بزرگ ایران بهرام بیضایی متولد ۵ دی ماه ۱۳۱۷ در تهران کارگردان سینما ، تئاتر ، نمایش نامه نویس ، فیلم نامه نویس و پژوهشگر ایرانی است. بیضایی علاوه بر کارگردانی و نمایش نامه نویسی در سینما عرصه های دیگری چون تدوین ، ساخت عنوان بندی و تهیه کنندگی را هم تجربه کرده است. وی کارگردان برخی از بهترین و ماندگارترین آثار سینمای تاریخ ایران است. چریکه تارا ، مرگ یزدگرد ، باشو غریب کوچک ، شاید وقتی دیگر ، مسافران و سگ کشی از مهم ترین آثار وی هستند. بیضایی از لوازم قصه ها و شکل های کهن ، قصه ی خود را باز می سازد و در این راه آنچنان پیش می رود که قابلیت های کلاسیک قصه ی اولیه به سرعت در بازسازی نمایشی رنگ می بازند و یا دلالت های معنایی دیگری به خود می گیرند.

شاید اگر تعزیه همان حیاتِ بطئی و آرام خود را در میان توده ی مردم – که سال ها آن را حفظ کرده بودند – ادامه می داد و ناگهان در مواجهه با فرهنگ غرب رنگ نمی باخت و به حاشیه نمی رفت، شاید اکنون از آن نمایشی با رنگ و بوی اینجایی پدید آمده بود و دریغ که چنین نشد.
ولی ساختار این گونه ی نمایشی در بیشتر آثار یکی از نمایشنامه نویسان نوگرای ایرانی یعنی بهرام بیضایی به کار گرفته شد و توانست خود را در ساحتی تازه حفظ کند. و اوج استفاده از تعزیه و ساخت آن را در
" سیاوش خوانی " او می توان دید. اثری که کاش در روزگاری سینمای ایران ساخته شود و یا بر صحنه تأتر دیده شود. تا امروز که چنین نشده است شاید فردا و فرداهای دیگرد چنین شود.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما