loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تاملاتی بنیادی درباره اسلام و پیشرفت

ناشر بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده رضا غلامی

با همکاری موسسه علمی - فرهنگی سدید

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 208

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 50769 10003022
40,000 38,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

این کتاب تلاش کرده در سیری منطقی مبانی اسلامی «اسلام و پیشرفت» را بسط داده و به سطح کاربرد نزدیک کند. به همین منظور فصول این کتاب از (هدف خلقت انسان) آغاز شده و با نسبت یابی درستی بین دو مفهوم (دین و دنیا) به (تعارض نمایی میان دین و پیشرفت) اشاره می کند. پس از تبیین این مقصود با بیان اینکه (ما و غرب در اندیشه پیشرفت) هستیم ولی نوع نگاه و تعریف مان از پیشرفت متفاوت است، نگاه اسلام به پیشرفت را در قالب مفهوم (اسلام اجتماعی و دکترین امامت) توضیح می دهد.

سپس برای تحقق اسلام اجتماعی از سطح نظر تا کاربرد مراحل منطقی را به صورت زنجیره وار بیان می کند، که شامل (علوم انسانی - اسلامی)، (ماهیت و ابعاد پیشرفت اسلامی)، (مؤلفه های پیشرفت اسلامی)، (ابزارهای پیشرفت اسلامی) و بالاخره (نهادها و الزامات پیشرفت اسلامی) خواهد شد.

با استقرار حکومت الهی ولایت فقیه در ایران اسلامی و ایجاد نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر شعار سلبی نه شرقی و نه غربی؛ اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله فرصتی ویژه برای تحقق پیدا کرد؛ فرصتی که از بعد از حکومت نبوی همۀ ائمه علیهم السلام در «مبارزۀ حاد سیاسی» در پی تحقق آن بودند.

پس از تثبیت نسبی نظام اسلامی و پشت سرگذاشتن گردنه های خطرناک و دشمنی های بی سابقه در عرصه های مهم نظامی، امنیتی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، حال نوبت به بسط نظریه های ایجابی انقلاب اسلامی برای اداره حکومت است. موضوع راهبردی «اسلام و پیشرفت» در شرایط زمانی که انقلاب اسلامی مرحلۀ تثبیت نظام را پشت سر گذاشته و وارد عرصه «دولت اسلامی» و «کشور اسلامی» شده است، بیش از پیش بر اهمیتش افزوده است. موضوعی که با درایت امام و رهبر حکیم انقلاب اسلامی پس از گذشت سه دهه از عمر این انقلاب بدان اهتمام ورزیده شد و نام گذاری دهۀ چهارم به نام دهۀ «پیشرفت و عدالت»، شاهدی بر مدعای ماست.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما