loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آنچه گفتم جملگی احوال توست: درآمدی بر بررسی مفاهیم روانشناختی در آثار مولوی

ویراست دوم با افزوده ها

ناشر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

نویسنده احمد کتابی

ویراستار مهدی مدائنی

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 205

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب آنچه گفتم جملگی احوال توست، به بررسی مفاهیم و جنبه­ های روان­شناختی رفتار انسان در آثار مولوی پرداخته است.
این کتاب به کوشش دکتر احمد کتابی و توسط انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در دو بخش اصلی تنظیم و منتشر شده است.
بخش اول آن به بررسی یازده موضوع یا مفهوم جدید روان­شناختی در آثار مولوی، به ­ویژه به تمثیل­های نمادین او در مثنوی پرداخته است.
مفاهیمی همچون: فرافکنی، توجیه (دلیل تراشی)، ضمیرناخودآگاه، اجزای متشکله روان (نهاد، خودو فراخود)، کشاکش بین اجزای شخصیت انسان، والایش (تصعید) و... که نخست با تعریف و توضیح اجمالی این موضوع­ها، به شواهد برگرفته از آثار مولوی استناد شده و در نهایت به ­وجوه تشابه و اشتراک آن­ها پرداخته شده است.

بخش دوم این کتاب نیز سه مفهوم «نفس اماره»، «نفس لوامّه»، و «نفس مطمئنه» بررسی کرده است. این مفاهیم علاوه بر تعاریف لغوی و اصطلاحی آن­ها، شواهد و تمثیل ­هایی در آثار مولوی را همراه خود دارد.

نویسنده کتاب این­گونه آورده است که: « نفس امّاره، نفس لوّامه و نفس مطمئنه از مفاهیم «نهاد»، «خود» و «فراخود» در روان­شناسی جدید، وجوه تشابه و اشتراکات زیادی دارد، تا آن­جا که شاید به مسامحه بتوان نهاد را با نفس امّاره و فراخود را با نفس لوّامه، کم و بیش تطبیق داد، یا لااقل تشبیه و مقایسه کرد». در این بخش شواهدی در افکار مولوی، به­ ویژه در مثنوی معنوی و دیوان کبیر (شمس) آورده شده است.

به نظر نویسنده، این کتاب را می ­توان به منزله گام نخست در طریق سخت و طولانی شناخت جنبه­ های روان­شناختی آثار مولانا تلقی کرد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما