loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آیه الله حاج میرزا حسن آقا مجتهد تبریزی؛ موسس و مصحح مشروطه در آذربایجان

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

زنده یاد استاد علی ابوالحسنی مشهور به منذر ( م ۱۳۹۰ش ) از بارزترین نمادهای مشروطه پژوهی دوران ما بود که طلسم «تاریخ نگاری سکولار» را شکست و با آثار ماندگارش ، زنگار تهمت و تحریف از چهره علمای مظلوم شیعه برگرفت .

اثر حاضر که به سرشت و سرنوشت آیة الله حاجی میرزا حسن آقا مجتهد تبریزی (م ۱۳۳۷ق ) ، «مرجع تقلید بزرگ آذربایجان در عصر مشروطه ، و پیشوای مشروعه خواهان تبریز» نظر دارد ، طی فصول ششگانه ، پس از بررسی جایگاه اجتماعی خاندان مجتهد ، به واکاوی زندگی ، مقامات بلند علمی – معنوی ، افکار و مجاهدات سیاسی وی در دوران مشروطه می پردازد .

آیه الله مجتهد تبریزی که خود از پیشگامان جنبش مشروطه در تبریز بود، با مشاهده برخی انحرافات، به صف منتقدان پیوست و بدین ترتیب نه تنها در زمان حیات از حملات افراطیون مصون نماند بلکه بیش از دیگران در معرض اتهام استبداد خواهی قرار گرفت و چهره اش در هاله ای از اتهامات بی بنیاد فرو رفت .

کتاب حاضر ، ره آوردی نو برای بازجستن چهره حقیقی مجتهد تبریز است که مجموعه ی ارزشمند از مکتوبات و اسناد ، شفاهیات و گاه اعترافات مخالفین وی را دستیاب کرده و با کالبد شکافی شایعات ، سره را از ناسره پدیدار می سازد . پایان بخش کتاب ، بخش « آذربایجان،پاسدار تشیع » برای آشنایی با تاریخ پرافتخار آذربایجان و تبیین دسیسه استعمار جهت جداسازی آن از خاک ایران اسلامی است .
موسسه کتابشناسی شیعه این کتاب را برای اولین بار در پنجمین سالگرد استاد ابوالحسنی منتشر می کند ؛ امید آنکه تاریخ پژوهان را مفید افتد .
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما