loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نظارت بر قدرت در فقه سیاسی

پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی - 64

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 51636 10003022
50,000 45,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

این کتاب با عنایت به مبانی فقه سیاسی شیعه، مسئله نظارت بر قدرت را مد نظر قرار داده و علاوه بر توضیح گونه های نظارت، اصل پاسخ گویی حکومت به مرم را در نقطه مقابل الهی بودن حکومت ندانسته وراهکارهایی را در مراحل چهار گانه نظارت (کسب، اعمال، توزیع و گردش قدرت) ارائه کرده است.

آنچه مکانیسم نظارتی فقه سیاسی شیعه را از سایر راهکارها متمایز می کند، علاوه برنوع ادله و راهکارهای خاص آن، اجتماع نظارت درونی وبیرونی در کنار هم ولزوم اوصافی خاص برای کارگزاران حکومتی، جهت تامین کارایی و فراگیری بیشتر ظرفیت نظارتی در نظام سیاسی است.

نویسنده در بخش کلیات به بیان مفاهیمی چون نظارت، کنترل، ارزیابی، قدرت، اقتدار و فقه سیاسی و بیان مصادیق نظارت، مبانی و ملاک های آن اقدام کرده است.

بخش دوم کتاب به نظارت در مرحله کسب قدرت اختصاص یافته است. دراین بخش به مباحثی چون جعل اوصاف خاص برای حاکم، انتخاب کارگزار شایسته، بیعت و آرای عمومی توجه شده است. مرحله بعدی، نظارت در مرحله اعمال قدرت است و نویسنده دراین مرحله به اصل پاسخ گویی حاکم در برابر مردم، نظارت دورنی و بیرونی و محدوده نظارت توجه می کند. اصل تفکیک قوا، نظارت بر کارگزاران(قوه مجریه)، قوه مقننه و قوه قضائیه از مواردی است که در بخش توزیع قدرت مد نظر نگارنده کتاب قرار گرفته است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما