loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

عمده عیون صحاح الاخبار فی مناقب الامام الابرار - الجزء الثانی

ناشر مکتبه العلامه المجلسی

تحقیق و تنظیم کتاب سعید عرفانیان

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 743

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

مؤلف در این اثر کوشیده است بر اساس تعریفی که از عدالت صحابه ارائه می دهد، عدول صحابه را از میان اصحاب رسول الله ( ص )شناسایی و معرفی کند.
ابن بطریق اسدی حلی، یکی از بزرگان عرصه مناقب نویسی است که در اواخر قرن ششم هجری کتاب «العمده » را در فضائل و مناقب امیرالمؤمنین و ائمه(علیه السلام) تألیف کرد.
این کتاب، بهترین و معروف ترین اثر ابن بطریق در این باب است و به همین دلیل، بیشتر علما او را با نام «صاحب العمده » می شناسند. وی در این کتاب، 920 حدیث را از پیامبر ا کرم در مناقب امام علی و دیگر ائمه گزارش داده است. همه این احادیث، از منابع و مسانید معتبر اهل سنّت نقل شده است؛ مانند صحیح بخاری و مسلم، مسند احمد، جامع ترمذی، الجمع بین الصحیحین حُمَیدی، الجمع بین الصحاح الستّه عَبْدَریّ، کتاب الفردوس دیلمی و مناقب أمیر المؤمنین ابن مغازلی.

ابن بطریق، این کتاب را در 44 فصل تنظیم کرده که 36 فصل آن درفضائل امیر مؤمنان علی علیه السلام و هشت فصل دیگر به دیگر معصومین علیهم السلام وحضرت خدیجه و جعفر طیّار، ابوطالب و برخی حوادث پس از رسول خدا (ص) و دشمنان امیرالمؤمنین (ع) پرداخته است.
این کتاب، در نوع خود، از بهترین آثار مناقب نویسی و نخستین موسوعه حدیثی بوده که فضائل و مناقب اهل بیت را از مصادر و منابع اهل سنت در یکجا جمع و با روشی علمی، برخی کاستی های آنها را رفع کرده و سپس به تعلیق و توضیح آنها پرداخته است.
العمده، از سلسله مصادر اصلی بحارالانوار است که پس از تحقیق و تصحیح در دو جلد انتشار یافته است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما