loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

أخبار الملاحم و الفتن و أثرها فی العقلیة العربیة و الاسلامیة حتی نهایة العصر الأموی

پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) - 21

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 51868 10003022
70,000 63,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

اعتقاد مسلمانان بر کامل بودن دینشان و نیز ضرورت انطباق رفتارهای مسلمانان با آن، موجب گردید تا کوشش های زیادی از سوی دسته ای از دینداران و به ویژه حاکمان صورت گیرد تا خویشتن را پایبند به دیانت و رفتارشان را مورد تأیید دین نشان دهند.

در این میان از آنجا که این امر می توانست با روایات پیشگویی کننده حداقل برای توده مردم قابل اثبات باشد، از این رو این افراد تلاش داشتند تا با ساخت این روایات، مؤیداتی برای رفتار و حکومت خود بیاورند.

هدف این پژوهش، شناسایی روایات ساختگی از واقعی است و تبیین این که چه دسته از روایات و اخبار به حکم نگرش های مؤمنانه پدید آمد و چه میزان آنها تابع اغراض و اهداف سیاسی یا فرهنگی و اجتماعی رخ نموده اند و کدامین آنها به راستی از مبدأ حق صادر شده اند.

مؤلف با جست و جو در متون کهن اولیه، ذهنیت عرب پیش از اسلام و آبشخور آنرا دربارۀ غیبیات مطرح کرده و با ذکر نمونه های بسیاری، به ارزیابی آنها پرداخته است.

در این نوشتار، نخست توصیفی از ابعاد جغرافیایی، تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جهان عرب در قبل از اسلام ارائه شده و حوادث مهم رخداد نموده در این بلاد، به ویژه سرزمین «حجاز» بیان شده است. آنگاه دیدگاه قرآن و حدیث در ثبت وقایع نگاری بیان شده و به معرفی افرادی از صحابه در ارائۀ اخبار و حوادث زمان صدر اسلام و تأثیرگذاری آنها در به وجود آمدن این حوادث پرداخته شده است.

ان هذا الکتاب قد حقق انجازا مهما دیدا بمطالعته و نشره تعمیم فائدته، و هو انه ساعد علی الاحاطه بالفکر الاسلامی ولا سیما الفکر الشیعی علی صعید البحث فی اخبار الملاحم و التنبو بالمستقبل و ان ائمتنا: ائمه اهل البیت الطاهر هم الاساس و الاصل الذی انبثق عن الحق فی مجال طرح اخبار الملاحم و الاخبار عما کان و ما یکون من حوادث عظیمه و وقائع و محن و فتن تمر بهذه الامه. و یشیر المولف فی مظان بحثه الی ان اهتمم المسلمین بالملاحم و الغیبیات لم یکن جدیدا اذا اثبت خلال تحقیقه فی النصوص القدیمه و استقرائه المراجع ذات الصله بعلم الملاحم ان اهتمام الانسان و اعتقاده بمثل هذه العلوم کان قدیما و یرجع اصوله الی رغبه و امل البشریه فی ساحق التاریخ فی الاحاطه بکل ما یجری حولها من حوادث و دواهی و وقائع مثیره و فضول نحو ما استحصل من امور و متغیرات تاریخیه و سیاسیه تطال اراضیها و حیاتها.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما