loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ساخت اجتماعی واقعیت (رساله ای در جامعه شناسی شناخت)

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

کتاب «ساخت اجتماعی واقعیت» که در دهه ی ۱۹۶۰ تالیف شده است، آان چنان که در عنوان این کتاب نیز تصریح شده، در چارچوب جامعه شناسی شناخت قرار می گیرد. اما آنچه برگر و لاکمن از خلال مباحث این کتاب دنبال می کنند، چیزی فراتر از ارائه ی «رساله ای درجامعه شناسی شناخت» است. اگر بخواهیم به طور مشخص برخی اهدافی که برگر و لاکمن در این کتاب دنبال می کنند، را نام ببریم، می توان موارد زیر را برشمرد:

ارائه ی تعریفی جدید از ماهیت و دامنه ی جامعه شناسی شناخت
تبدیل جامعه شناسی شناخت به کانون اصلی نظریه ی جامعه شناختی
ایجاد پیوند بین نظریات دورکیم، مارکس، وبر، مید و شوتس
ارائه ی نظریه ای تلفیقی برای پیوند سطوح خرد و کلان در جامعه شناسی
اعاده ی حیثیت از «عامل انسانی» به عنوان سازنده ی واقعیت اجتماعی در برابر نگرش مکانیکی مکاتب کارکردی و ساختاری و مارکسیستی به عامل انسانی

شاید بتوان گفت کتاب «ساخت اجتماعی واقعیت» زمینه ای را فراهم کرد که گروهی از جامعه شناسان رادیکال فرصتی برای بیان دیدگاه های خود بیابند؛ هرولد گارفینکل تقریباً همزمان با انتشار این کتاب، به ارائه ی مقالات خود پیرامون روش شناسی مردمنگارانه پرداخت و سایر روش شناسان مردمنگار که معتقد بودند جامعه شناسی به جای ابداع ساختمان های نظیری پیچیده باید اشتغال خود را به شناخنت زندگی روزمره مردم متمرکز سازند، دیدگاهی که برگر و لاکمن در خصوص تغییر دامنه ی جامعه شناسی شناخت از شناخت عقاید و باورها به شناسایی های روزمره ارائه کرده بودند را به تمام حوزه ی جامعه شناسی تعمیم دادند و اعلام داشتند که اساساً کار جامعه شناسی چیزی جز تشریح همین شناسایی های روزمره ی مردم جامعه نیست.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما