loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تبارشناسی هویت جدید ایرانی: عصر قاجاریه و پهلوی اول

ناشر شرکت انتشارات علمی و فرهنگی

نویسنده محمدعلی اکبری

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 385

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 52489 10003022
179,000 170,100 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

نویسنده به منظور بررسی هویت جدید ایرانی، به خصوص هویت عام جامعه ای یا هویت ملی ایرانی این مباحث را مطرح می سازد: صورت بندی هویت های جمعی ایرانیان در آغاز عصر قاجار، ظهور گفتارهای جدید هویت ایرانی، جنبش مشروطیت و تأسیس هویت جدید ایرانی، تأثیر تحولات عصر مشروطیت بر وضع ایرانیت جدید، پیدایش دولت مطلقه ی مدرن ایرانی، دولت مطلقه ی مدرن ایرانی (پروژه ی تجدد و هویت سازی ملی) و روش ها و رویه های دولت مطلقه ی پهلوی در پروژه ی هویت سازی ملی. گفتنی است استدلال اولیه ی نگارنده در این پژوهش این است که "ایرانیان پیش از قرار گرفتن در گردونه ی مدنیت جدید اروپایی، صاحب صورت های متعدد و مختلف هویت جمعی بودند.

وجود اشکال گوناگون هویت جمعی، ریشه در ساختار موزاییکی جامعه ی ایران، و رابطه ی تعارض آمیز قطعات موزاییک های اجتماعی، و ساختار پراکنده ی قدرت سیاسی ایران سرزمین با یک دیگر داشت. اما آشنایی ایرانیان با ایده ئولوژی های جدید اروپایی، و رسوخ مناسبات سرمایه داری اروپایی، و پیوستگی روند تحولات داخلی ایران با سیاست های قدرت های بزرگ، موجبات ظهور گفتارهای جدید هویت را فراهم آورد. ایران و جامعه ی ایرانی ... به روزگار مشروطیت در عرصه های جدید حیات اجتماعی و سیاسی گام گذاشت، نظام های تازه ی اجتماعی ـ اقتصادی، و انواع متفاوتی از همبستگی های اجتماعی، و سبک های دیگر زندگانی یافت ... قدرت، یکی از علل اساسی بروز پروژه ی تجدد و هویت سازی ایرانی متجدد بوده است.

هویت ایرانی در دوره ی رضا شاه خود به خود پدید نیامد ... بلکه دقیقا بر پایه ی مقتضیات قدرت، و به مثابه جزئی از گفتار مدرن قدرت ساخته شد... ساخت دولت مطلقه به عنوان یک مرحله ی اساسی در تاریخ سیاسی ایران محسوب می شود، که کل مبحث هویت سازی و تجدد، تنها در پرتو قدرت آن ممکن و میسر گردید. از این روست که هویت سازی در عصر پهلوی اول جزئی از تاریخ سیاسی معاصر ایران به شمار می آید."

فهرست مطالب:
پیش گفتار
دیباچه
فصل اول: صورت بندی هویت های جمعی ایرانیان در آغاز عصر قاجار
فصل دوم: ظهور گفتارهای جدید هویت ایرانی
فصل سوم: جنبش مشروطیت و تأسیس هویت جدید ایرانی
فصل چهارم: تأثیر تحولات عصر مشروطیت بر وضع ایرانیت جدید
فصل پنجم: ایران پس از جنگ، تحول در گفتمان اصلاحات و ایرانیت جدید
فصل ششم: پیدایش دولت مطلقه مدرن ایرانی
فصل هفتم: دولت مطلقه مدرن ایرانی؛ پروژه تجدد هویت سازی ملی
فصل هشتم: روش ها و رویه های دولت مطلقه پهلوی در پروژه هویت سازی ملی
نتیجه
کتاب شناسی
پیوست ها
پیوست 1. معنا و انواع هویت
پیوست 2. گزیده تصاویر اسناد و مدارک آرشیوی
فهرست اعلام
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما