loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

پژوهشی درباره عدد نمادین چهل

ناشر شرکت انتشارات علمی و فرهنگی

نویسنده اکبر یاوریان

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 590

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

از میان عددهای نمادین، «چهل» با فاصله ای چشمگیر، اهمیت و دامنه ای گسترده تر دارد. به گونه ای که می توان اثر آن را در عمق تمدن هشت هزارساله نیز ردیابی کرد. این نماد در اغلب پدیده های آیینی، فرهنگی و اعتقادی مربوط به پیش و پس از تولد انسان تا دوره های نوجوانی، ازدواج، پیری و مرگ، حتی در آیین های پس از مرگ و در مقیاس های مربوط به کار و زندگی، بیماری، درمان و سلامتی، نجوم و گاه شماری حضور فراوان دارد.

کتاب حاضر ضمن برشمردن اغلب موارد حضور این نماد در عرصه های گوناگون آیینی و فرهنگی تمدن ها و اقوام کوچک و بزرگ بشری، پژوهشی ریشه شناختی و علمی درباره ریشه های احتمالی به وجود آمدن این نماد است.

نماد چهل طول و عرض جغرافیایی مناطق بسیاری از این کره خاکی را در نوردیده و اثرات آن در عمق تمدن های هشت هزار ساله نیز قابل ردیابی ست. با این حال هنوز کسی چرای شکل گیری این نماد و جایگاه وسیع آن را بدست نداده است.
به جرات می توان گفت که اکثریت متون تحقیقی پیرامون نماد "چهل" (که تعداد کمی هم ندارد)، در محاق ابهامات ایدهآلیستی خود این نماد گرفتار آمده اند. از این رو در مواردی قادر به ایجاد کمترین نگرش و نتیجه ی علمی نبوده اند.

کتاب چهل ضمن بر شمردن اغلب موارد حضور این نماد در عرصه های گوناگون آیینی و فرهنگی تمدن ها و اقوام کوچک و بزرگ بشری، پژوهشی ریشه شناختی، علمی و عمیق درباره انگیزه احتمالی بوجود آمدن این نماد را در پیش رو گذاشته و پس از شرح چگونگی انحراف از جایگاه خردورزانه اش در فرهنگ پیشرو آریایی ها، در پایان ماحصل پژوهش خود را به اختصار در اختیار مخاطب قرار می دهد.

بی تردید رهیافت به پیشینه و انگیزه خرد محور نماد چهل می تواند راهگشای پژوهشی مفید درباره سایر اعداد نمادین و دیگر نمادها باشد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما