loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اخلاق دین مدار و دنیاگرا: تقابل اخلاق دینی و اخلاق سکولار

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 52775 10003022
40,000 36,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

مسئله اصلی این کتاب، تحلیل ماهیت اخلاق از دو زاویه دینی و دنیایی است. کتاب، مقایسه ای میان اخلاق دینی و اخلاق سکولاریستی صورت می دهد. پرسش هایی که در این چارچوب مطرح می شوند، عبارتند از:
اخلاق در دو نظام دینـی و سکولاری چگونه تعریف و تحلیـل می شود؟
اخلاق دینی و سکولاری به لحاظ مبنا و انگیـزه و رسـالت، چه تفاوتـی با هـم دارنـد؟
پیـامـدهای پذیـرش رویکردهـای اخـلاق دینـی و سکولاری برای زندگی انسان چیستند؟
پیروی کدام یک از این دو نظام فکری، پیامد مثبت و کدام یک پیامد منفی برای زندگی انسان در پی دارند؟
در پاسخ آغازین به این پرسش ها می توان گفت که اخلاق سکولار برای بهره وری انسان از دنیا صورتبندی می شود و برای همین پای بندی به آن، انسان را از توجه به ابعاد دیگر حیات غافل می کند.
اخلاق دینی با توجه به سازگـاری با ابعـاد دوگانه انسان، سامان دهـی می شود و عمل به مصادیق آن سبب می شود تا انسان دنیا را با آخرت پیوند دهدو به سعادت کمال نهایی نائل آید.

کتاب حاضر محصول تلاش گروه بینش و اندیشه مرکز پژوهش های جوان است. و از سری، «کتاب جوان» این مجموعه است. کتاب های جوان برای مخاطب جوانی تهیه می شود که 17 تا 24 ساله اند و دوره متوسطه تحصیلی را سپری کرده اند.

دو نوع نگرش کلی نسبت به اخلاق وجود دارد: اخلاق دینی و اخلاق سکولار. اخلاق دینی دارای سه عنصر اصلی است: باور به خدا، اعتقاد به معاد و کمک گیری از وحی و دین برای فهم بسیاری از اخلاقیات جزیی. اما در اخلاق سکولار همین سه عنصر به گونه ای دیگر رقم می خورد؛ هدف در این سیستم اخلاقی، حیات دنیوی است و در فهم قاعده های اخلاقی و تشخیص همه رفتارهای اخلاقی جزیی، هیچ گونه نیازی به دستگیری از وحی تصور نمی شود. از این رو، عقل بشر در فرایند فهم همه اخلاقیات، خودبنیاد می شود.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما