loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کیمیای وصال

5 (1)

ناشر سروش

نویسنده محمد شجاعی

سال نشر : 1400

تعداد صفحات : 264

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

کتاب کیمیای وصال، بازنویسی و ویرایش متن درس های استاد محمد شجاعی تحت عنوان تزکیه است که در دهة 1360 تا 1370 افاده شده و در سال های 1378 به بعد از رادیو قرآن پخش شده است.
کتاب کیمیای وصال حاوی دو فصل است:
فصل آغازین به مباحث مقدماتی چون حیات دنیایی و حیات حقیقی، حجاب های ظلمانی و نورانی، مرگ اختیاری، کمال ادراکات، حیات برتر و پیروی از دین و انسان کامل می پردازد.
فصل دوم در ده بخش منازل سیر و سلوک را تبیین می کند که از منزل یقظه یا بیداری آغاز می شود و با منازل توبه، انابه، مراقبه، قصد، عزم، اراده، ادب، فقر و انسان ادامه می یابد.
نویسنده در یکایک بخش های این فصل، پس از تشریح ماهیت هر منزل و تعریف آن، به ویژگی های سالک و نشانه ها و آثار آن منزل می پردازد و برای تبیین بهتر مباحث به آیات و روایات استناد می کند و به برخی نمونه ها و مصادیق عملی آن ها اشاره دارد.


مولا امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند:
خدا رحمت کند کسی را که بداند از کجاست، در کجاست و به کجاست!
و اگر کسی در این دوران حقیقتاً با خود بیاندیشد که از کجا آمده است، آمدنش بهر چه بود و به کجا می‌رود آخر، حقیقتاً به دنبال تغییر این زندگی ماشینی امروزی است که روز به روز انسان را از خودش دور می کند و سعی می کنند سمت و سوی زندگی خود را به سمت آن چه برایش خلق شده تغییر دهد!
اگر کسی بخواهد بداند که برای اینکار باید از کجا شروع کند! مبانی اعتقادی و معرفتی این حرکت چیست و چگونه و از کجا باید حرکت را شروع کند و ادامه دهد این اثر یکی از بهترین آثاری است که می تواند در این زمینه یاری رسان و بصیرت بخش باشد!

آنچه کتاب کیمیای وصال را نسبت به موارد مشابه متمایز می سازد چند چیز است!
نخست آنکه تألیف عالمی عالم و فقیهی اهل معناست که خود در مسیر طی طریق کرده است!
دوم آنکه مبنای مباحث معرفت بخشی است تا حرکت آگاهانه باشد، یعنی مؤلف هرجا از چه باید کرد سخن گفته سعی کرده تا تبیین کند که چرا باید چنین کرد و منطق این باید چیست!
سوم آنکه مباحث شدیداً کاربردی است و شخص با استفاده از مباحث می تواند کاملاً زندگی روزمره خود را متناسب با سبک زندگی توحیدی تغییر دهد
چهارم اینکه استفاده از آیات و روایات بسیار عالمانه در کیمیای وصال انجام شده و در عین حال مؤلف بیان بسیار روان و همه فهمی دارد!

فراز 1:
حرکت در مسیر تزکیه نفس و خودسازی در گرو تحصیل آگاهی و شناخت از چهره اصلی خود است. انسان باید دریابد که پیش از حیات دنیایی، از چه حیاتی برخوردار بوده و معرفت اش در باره حقایق هستی، چه اندازه بوده است. همچنین در حیات دنیایی خود بیندیشد تا دریابد که پس از ورود به عرصه دنیا، چه حجاب هایی او را فراگرفته و از چه حقایقی محجوب مانده است؛ البته این آگاهی برای هر انسان علاقه مند به تزکیه و پاکسازی نفس، ضروری است؛ زیرا پس از این آگاهی است که می کوشد راهی برای از بین بردن حجاب ها و آلودگی ها بیابد............گاه ممکن است چنین تصور شود که منظور از حیات دنیایی، زندگی انسان در عالم طبیعت و ماده است که از آن تعبیر به حجاب ها شده است؛ ولی باید توجه داشت که وقتی در قرآن کریم کلمه ای همچون « الحیوة الدنیا » آورده می شود، مقصود زندگی در عالم ماده و طبیعت نیست، بلکه مراد، حیات پایین و پست است که انسان می تواند در برابر آن از حیاتی بالاتر برخوردار باشد و تا زمانی که در این حیات پست به سر می برد، از مشاهده وجه حضرت حق، محجوب و محروم است.
فراز 2:
پرهیز از اهل غفلت در کلام معصومان:
در روایات به پرهیز از همنشینی و مصاحبت با اهل غفلت بسیار سفارش شده است؛ چنانکه امام صادق علیه السلام در این باره می فرمایند:

وَ اقطَع عَمَّن یُنسِیک وَصلُهُ ذِکرِ اللّهِ و تَشغَلُکَ أُلفَتُهُ عَن طاعة اللّهِ. فَإنَّ ذلِک مِن أولیاءِ الشَّیطانِ و أعوانَهَ وَ لا یَحمِلنَکَ رُؤیَتُهُم إلی المُداهِنَةِ عِندَ الحَقِّ، فَإنَّ فی ذلِکَ خُسراناً عَظیماً نَعُوذُ باللّهِ.

پیوند خود را با کسی که همنشینی با او تو را از یاد خدا غافل می کند و الفت و انس با او تو را از طاعت خدا بازمی دارد قطع کن!
همانا چنین کسی از اولیای شیطان و از یاران و کمک کاران اوست!
پس وقتی از کنار تو گذشت با او گرم نگیر! که همانا در این کار (گرم گرفتن و انس گرفتن با چنین کسی) زیان بزرگی نهفته است که از آن به خدا پناه می بریم!

مستدرک الوسائل، ج8، ص 352، ح 9640

البته باید توجه داشت که اینجا مقصود پرهیز از همدلی و انس قلبی در معاشرت با چنین کسانی است؛ وگرنه برخورد مناسب و محترمانه که در آن به حد ضرورت اکتفا شود و در عین حال بیزاری قلبی از رفتار آنان وجود داشته باشد، نه تنها این پیامد را ندارد بلکه از سیره خود معصومین علیهم السلام هم بوده است.

ص171
  • زبان کتاب
    فارسی
  • سال نشر
    1400
  • چاپ جاری
    7
  • تاریخ اولین چاپ
    1388
  • شمارگان
    2000
  • نوع جلد
    جلد نرم
  • قطع
    وزیری
  • تعداد صفحات
    264
  • ناشر
  • نویسنده
  • وزن
    395
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    پنجشنبه 24 دی 1388
  • تاریخ ویرایش اطلاعات
    سه‌شنبه 31 مرداد 1402
  • شناسه
    5392
  • دسته بندی :
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما