loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

راهبردهای اساسی طراحی صحنه

با نگاهی خاص به تحلیل و روش شناسی در معماری

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 54135 10003022
55,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

این کتاب برای دانشجویان رشته تئاتر گرایش طراحی صحنه در مقطع کارشناسی به عنوان منبع اصلی درس «تکنیک صحنه» به ارزش 2 واحد تدوین شده است.

این کتاب شامل چهار فصل «از کجا آغاز کنیم؟»، «دنیای جدید تئاتر»، «معماری، روش شناسی و طراحی سیستم» و «از سازمان معماری تا طراحی صحنه» است. نویسنده در این چهار بخش به مواردی چون سبک و شیوه اجرایی، عناصر تجسمی، وحدت در اجزا، کارکردهای معماری و صحنه پردازی، طراحی صحنه براساس حجم و پلان پرداخته است.

به اعتقاد فروتن، همیشه نقطه شروع طراحی صحنه، گنگ و مرزهای آن تا حدودی نامشخص است. به باور او، این مسئله به ماهیت و ذات قاعده ناپذیر هنر باز گردد و اینکه برای رسیدن به آفرینشی هنری، هزاران راه گوناگون و متنوع در برابر هنرمند قرار دارد. راه هایی که در بسیاری مواقع در مقابل یکدیگر قرار می گیرند و به چالش با هم برمی خیزند.

بروز چنین درگیری های ذهنی که از تنوع و پراکندگی تکنیک های هنری ناشی می شود. آغاز فرایند طراحی را با مشکلات این چنینی مواجه می سازد؛ ولی جالب اینجاست که گزینش هر روش، تکنیک یا شیوه ای در هر صورت به یک آفرینش هنری منجر می شود و نتیجه مطلوب خواهد بود.

طراحان صحنه در تمام جهان غالبا از شیوه هایی خاص برای خواندن متن تا رسیدن به طرح نهایی بهره می برند. روش هایی که با کمی دقت بر روی آنها می توان نکات مشترک بسیاری را کشف کرد و در روند طراحی به کار گرفت.

طراحی صحنه تئاتر از زمانی که نمایش ها در تئاترهای یونان و روم به روی صحنه رفتند تا امروز، سیر تحولی پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است. به زعم نویسنده، نمایش ها قبل از آنکه وارد آمفی تئاترهای یونانی شوند، بر روی زمین و در حالی که تماشاگران به دور گروه اجرا حلقه می زدند عرضه می شدند. بی شک اطلاق واژه «آرنا» به صحنه هایی که امروزه به چهارسویه معروفند، ریشه در همین دوران از تاریخ صحنه پردازی دارد.

با ورود نمایش به آمفی تئاترهای یونانی نخستین گام در صحنه پردازی تئاتر برداشته شد و از این زمان به بعد نام تئاتر با مولفه ای با عنوان معماری عجین شد. ساختمان تئاتر در این دوران باشکوه به مثابه صحنه پردازی وارد عمل شد و در کنار برخی عناصر دیگر نظیر «پریاکتوا»، «اکی کلما»، «دوئس مکانه» و غیره جادوی تصویر تئاتر یونان و بعدتر روم را تجسم بخشید.

وی در بخش آخر کتاب تاکید کرده است، لوکوربوزیه از سازماندهی معماری در قالب سیستم های مشخص صحبت می کند. سیستم هایی که امکان رشد و پویایی فراهم کرده و عناصر گوناگون و کاملا متنوع یک طرح را به وحدت هنرمندانه می رساند. توجه کنیم که وحدت در اجزا، بخش لاینفک ترکیب بندی آثار هنری اعم از نقاشی، معماری و طراحی صحنه محسوب می شود.

این سیستم های وحدت آفرین در جای جای یک اثر معماری شاخص به روشنی قابل تشخیص و بررسی اند و همچون راهکارهایی معین می توانند سایر طراحان را در به ثمر رساندن طرح هایی جدید و منحصر به فرد یاری رسانند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما