loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مطالعات اسلامی در غرب انگلیسی زبان

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

مطالعات اسلامی در غرب که گاهی توسّعاً از آن به استشراق یا شرق شناسی تعبیر می شده است؛ نزد بسیاری از مسلمانان به ویژه در ایران، عموماً طنینی منفی و گاه منفور داشته است. این جریان، یعنی مطالعات اسلامی در غرب، تکویناً ضد اسلامی بوده و خاستگاه اسلام ستیزانه داشته، زیرا به نحوی کاملاً بارز و علنی امتداد دیگرگونه جنگ های صلیبی بوده و در دوران پس از رنسانس نیز به انواع شوائب ضد دینی یا ضد اسلامی دیگر همچون رویکرد اومانیستی به دین یا رهیافتی استعماری به مطالعات اسلامی و کلاً شرقی و نظایر آن، آلوده شده بوده است.
با این حال، کل کارنامه این جریان طولانی و چند صد ساله مطالعاتی، که در تکوین روشنفکری ضد دینی یا غیر دینی در جهان اسلام نیز بی تأثیر نبوده، به همین گونه جهات منفی محدود نبوده است. شدت عناد و اسلام ستیزی برخی از اهتمام کنندگان به مطالعات اسلامی در غرب، از این سو نیز تلقی و واکنشی آشتی ناپذیر را در میان بسیاری از مسلمانان برانگیخته است. با ناکام ماندن نهایی جنگ های صلیبی، که اوج تجلی خصومت غرب مسیحی با اسلام و مسلمانان بود، مرحله تازه و مُضمری از این خصومت پر دامنه آغاز شد که نخستین زمینه ها و انگیزه های یک سلسله فعالیتهایی را که امروزه به مطالعات اسلامی مشهور است، فراهم آورد.

این تحقیق شامل بررسی تاریخی و تطور مطالعات اسلامی در غرب انگلیسی زبان تا سال 1965 می شود، که در آن به بیش از دویست اثر فارسی، عربی و انگلیسی مراجعه شده است.
موضوع بررسی حاضر، تحقیق در تاریخچه تکوین و تطور رویکرد فرهنگی غیر مسلمانان برای مقابله با اسلام و تحول یافتن آن به مطالعات اسلامی کنونی، در گسترده ترین ساخت زبانی آن، یعنی در زبان انگلیسی است.

مدخل
پیشگفتار
فصل اول: جنگهای صلیبی
فصل دوم: آغاز مطالعات اسلامی در غرب
فصل سوم: نخستین گامها در آموزش زبان عربی
فصل چهارم: آغاز نخستین مرحله در مطالعات اسلامی: ترجمه
فصل پنجم: نخستین ترجمه قرآن مجید به زبان لاتینی
فصل ششم: اختراع چاپ حروفی و آغاز چاپ آثار اسلامی در غرب
فصل هفتم: نهضت اصلاح دین و رنسانس، و آثار آن بر مطالعات اسلامی در غرب
فصل هشتم: تکوین مطالعات اسلامی در انگلیس و رواج زبان انگلیسی به جای لاتین
فصل نهم: عصر روشنگری و انقلاب صنعتی
فصل دهم: استعمار و بسط سلطه انگلیسی در جهان سوم
فصل یازدهم: قرن بیستم و اسلام شناسی به معنی الاخص
منابع
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما