loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

معرفت شناسی اجتماعی (طرح و نقد مکتب ادینبورا)

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 54783 10003022
102,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب حاضر برای دانشجویان رشته فلسفه در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا و رشته جامعه شناسی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا به عنوان کتاب مبنایی تدوین شده است.

از زمان طرح انتقادهای بنیانی ویرانگر بر مبانی پوزیتیویسم و نگتیویسم منطقی در طول دو دهه 1950 و 1960 و اضمحلال متعاقب آنها، رویکردهای متعددی پیرامون تبیین و فهم معرفت، به ویژه معرفت علمی، ظهور کرده است. این رویکردها دو موضوع بنیانی معرفت شناسی را وجهه همّت خود قرار داده اند: نخست، تبیین چگونگی ارزیابی دعاوی معرفتی، و دوم، منزلت یا خصلت باور یا دعوی معرفتی پذیرفته شده. در حوزه علم شناسی- فلسفه علم، جامعه شناسی علم، و تاریخ علم-یکی از فعال ترین و تحدی آمیزترین مکاتب و مناظر نوظهور و بالنده، مکتب معرفت شناسی اجتماعی ادینبور است که از اواخر دهه شصت میلادی آغاز به تکوین و توسعه کرده است. این مکتب با بهره برداری از آراء لودویگ ویتگنشتاین، عمیق ترین و پرنفوذترین فیلسوف قرن بیستم و تامس کوهن، مشهورترین و پرنفوذترین فیلسوف و مورخ علم شناس معاصر، نقش شواهد تجربی، معقولیت، و منافع یا تعلقات اجتماعی را در ارزیابی نظریه های علمی و غیرعلمی مورد نظریه پردازی قرار داده، سه استدلال برای نسبی انگاری معرفت شناختی و ابزارانگاری هستی شناختی مطرح می کند. همچنین، این معرفت شناسی اجتماعی تمام موازین و معیارهای ارزیابی معرفت را نیز نسبی و ابزاری می کند. و نهایتاً رابطه ای میان اهداف و تعلقات اجتماعی-سیاسی، و دعاوی معرفتی و چگونگی ارزیابی آنها برقرار می کند. در این اثر،تمام استدلالات فلسفی این مکتب مورد بازسازی و سپس ارزیابی نقادانه قرار گرفته است. در نهایت راههایی برای رهانیدن مکتب ادینبورا از پاره ای معضلات آن ارائه شده، و حوزه های بکر و ناکاویده ای به منزله عرصه های قابل پژوهش و توسعه ظرح شده است.

مقدمه
فصل اول: در جستجوی حقیقت
فصل دوم: حقیقت، معلول جامعه
فصل سوم: تاریخ نگاری درونی و برونی علم
فصل چهارم: معقولیت و شواهد تجربی
فصل پنجم: نظریه معقولیت طبیعی و نسبیانگاری
فصل ششم: معقولیت و نسبیانگاری
فصل هفتم: معقولیت و تعیّن ناقص نظریه ها
مؤخره: امکان نجات مکتب ادینبورا
فهرست منابع و ارجاعات
واژه نامه فارسی ـ انگلیسی
واژه نامه انگلیسی ـ فارسی
فهرست اسامی
فهرست موضوعی
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما