loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مکتب ها و گرایش های تربیتی در تمدن اسلامی

5 (1)
چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

این کتاب به عنوان منبع درسی برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترای رشته «تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت» و نیز دیگر علاقه مندان به مطالعات تاریخی ـ تربیتی تهیه شده است.

هدف این طرح، پژوهش در نحله های فکری گوناگونی است که از دیرباز تاکنون در حوزه اندیشه تربیتی مسلمانان به وجود آمده است؛ تا با طرح مسئله، زمینه برای پژوهشهای گسترده در این خصوص فراهم آید.

در این طرح به شماری از گرایشها در اندیشه تربیتی جهان اسلام در گذشته و حال پرداخته شده و از این رهگذر، نخست از ویژگی های بنیادین اندیشه تربیتی در اسلام یاد می شود، سپس به تربیت از نگاه فقیهان، متکلمان، فیلسوفان، صوفیان، دانشمندان علوم تجربی، نقل گرایان و عقل گرایان اشاره می کند. آنگاه ابعاد فرهنگی حرکت اندیشه تربیتی عرب در قرن شانزدهم تا بیستم میلادی در کشورهای عرب بازشکافی و در ادامه به عوامل سیاسی و اجتماعی و نیز عوامل بیگانه و دخیل در گرایشهای جدید در تعلیم و تربیت در کشورهای عرب می نگرد.
بخش اول این طرح ترجمه و تلخیصی است از کتاب اتجاهات الفکر التربوی العربی الاسلامی، از دکتر سعید اسماعیل علی و ترجمه فصل چهارم از کتاب الفکر التربوی العربی الاسلامی، از دکتر محمدجواد رضا. بخش دوم طرح نیز ترجمه چند فصل از کتاب الفکر التربوی العربی الحدیث، از دکتر سعید اسماعیل علی است.

پیشگفتار
مقدمه مترجم
دیباچه
فصل اول: دگرگونیهای فرهنگی جامعه اسلامی که اندیشه تربیتی در اسلام را رقم زد
فصل دوم: پیدایش اندیشه تربیتی اسلامی در دوران تحولات
فصل سوم: گرایش نقلی به تربیت
فصل چهارم: گرایش عقلی به تربیت
فصل پنجم: گرایش کارکردگرا در اندیشه تربیتی در اسلام
فصل ششم: گرایش صوفیانه به تربیت
فصل هفتم: گرایش کلامی به تربیت
فصل هشتم: گرایش سلفی به تربیت
حاصل سخن
منابع و مآخذ
نمایه ها
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما