loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اکنون و آینده ما

ناشر نقد فرهنگ

نویسنده رضا داوری اردکانی

سال نشر : 1401

تعداد صفحات : 312

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 55009 10003022
220,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب «اکنون و آینده ما» مجموعه چهارده مقاله است که اکثر آنها گزارش هایی از وضع کنونی تفکر و علم و فرهنگ و نظام علمی-آموزشی و اخلاق در ایران معاصر است.
رضا داوری اردکانی مطابق معمول دو دهه اخیر در این کتاب نیز به وضع توسعه و نسبت آن با تجدد نظر داشته است. به عبارت دیگر می توان گفت این کتاب همانند دیگر کتب بیست سال اخیر او دعوت به تامل در امور است. تاملی که نزد داوری اردکانی با انصاف فکری، رواداری و اعتدال همراه است.
مجموعه مباحث کتاب اگر چه با ایجاز و ابهام برخوردار است، اما کوششی ارجمند برای شناخت شرایط وضع کنونی ایرانیان در بستر تاریخ تفکر معاصر است. جوهره مهم ترین فرازهای کتاب حاضر ناظر به تجدد و به عبارت صحیح تر تاریخ تجددمآبی ما ایرانیان است که در وضعی پیچیده ایران را در میانه وضعیتی مشابه کشورهای در حال توسعه و همچنین کشورهای توسعه یافته نگاشته شده است.

زمان، اکنون، گذشته و آینده الفاظ و مفاهیمی هستند که بسیار به کار می روند.
اما براستی شرایط این مفاهیم چیستند؟
گذشته و اکنونیت ما چیست و چه چیز قوام بخش آینده ماست؟
آیا آینده نقطه یا جایی است که بید بدان برسیم یا آینده ما ربطی وثیق با اکنونیت ما و نحوه بودن مان دارد؟
آیا همه جوامع بالضروره و لامحاله به سوی آینده حرکت می کنند یا هم چنین ممکن است اسیر حالی مکرر و تکرار پذیر باشند؟
در جوامع توسغه نایافته نیز، به تبع جوامع توسعه یافته غربی، بسیار از آینده نگری و آینده اندیشی سخن گفته می شود و در آن ها به تازگی نهادهای آینده پژوهی نیز تاسیس شده است و متخصصین رشته های گوناگون هم اطلاعات بسیاری در خصوص وضع موجود و امکان های آینده گرد آوری کرده اند. اما آیا به راستی آینده نگاری، آینده نگری و آینده اندیشی یکی است؟
چه کسی به حقیقت می تواند از آینده سخن بگوید؟
آیا افق های آینده برای همه جوامع گشوده است؟
آینده با وضع کوچه بازار و مدرسه و کار و اشتغال و اخلاق عمومی چه نسبتی دارد؟
آینده نگری از چه شرایط و لوازم خاصی برخوردار است؟
آینده اندیشی با فلسفه چه نسبتی دارد؟
این ها برخی از پرسش های است که فیلسوف گران قدر روزگار ما، دکتر رضا داوری اردکانی کوشیده اند در این دفتر به آن پاسخ دهند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما