loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

خاستگاه هرمنوتیک خود: سخنرانی ها در کالج دارتموت 1980

ناشر نشر نی

نویسنده میشل فوکو

مترجم نیکو سرخوش | افشین جهاندیده

سال نشر : 1396

تعداد صفحات : 190

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

کتاب پیش رو ترجمه دو سخنرانی است که میشل فوکو در هفدهم و بیست و چهارم نوامبر 1980 در کالج دارتموت به زبان انگلیسی ایراد کرد. عنوان این سخنرانی ها «حقیقت و سوژه مندی» و «مسیحیت و اعتراف» است.
در این کتاب، دو متن مقارن با این سخنرانی ها هم آورده شده است که از این قرار است:
ترجمه پرسش و پاسخی عمومی به زبان انگلیسی که در 23 اکتبر در دانشگاه برکلی برگزار شد و در آن فوکو برخی از درون مایه های طرح شده در این سخنرانی ها را تکرار می کند و به پرسش هایی در مورد کارهایش پاسخ می دهد و نیز گفت و گویی که به زبان فرانسوی در سوم نوامبر با مایکل بس انجام می شود و نسخه انگلیسی آن چاپ شده است.

مطابق با پیشنهاد خود فوکو در سخنرانی 20 اکتبر خاستگاه هرمنوتیک خود برای این مجموعه انتخاب شده است همانطور که قبل از ترجمه فارسی آن تاشران آمریکایی و ایتالیایی این عنوان را اعمال نموده بودند. این انتخاب از آن جهت صورت گرفته شده است که از احتمال خلط شد با درس گفتار فوکو در کولژ دو فرانس طی 1980-1981 که عنوان آن همانند سخنرانی ها در برکلی «سوژ مندی و حقیقت» است جلوگیری شود.

وقتی از هرمنوتیک خود صحبت می کنم، منظورم نوع بدی از علوم انسانی نیست که در تضاد با نوع خوب باشد. [بلکه] منظورم این است که پروژه ی هرمنوتیک خودْ چارچوب تاریخی همه ی علوم انسانی بوده است. مثلاً در فلسفه ی یونان چرا فلاسفه طی قرون متمادی به مردم که بسیار دل مشغولِ قواعد زندگی و شیوه ی زندگی کردن بودند می گفتند چگونه رفتار کنند و چرا هرگز تصور نمی کردند که مردم به چیزی نظیر علوم انسانی نیاز دارند؟ به اعتقاد من این تصور با مسیحیت آغاز شد، آن هنگام که نه تنها کتاب مقدس بلکه خود نیز به موضوعی برای تأویل بدل شد.»

«مسئله ی ما اکنون این است که کشف کنیم این خود چیزی غیر از هم بسته ی تاریخیِ تکنولوژی های برساخته طی تاریخ مان نیست.»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما