loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

واقع گرایی اسلامی به مثابه نظریه فیلم؛ مرتضی آوینی و نظریه فیلم

ناشر شرکت انتشارات علمی و فرهنگی

نویسنده محمدعلی طائی

مستندساز لئوناردو کوارزیما

سال نشر : 1396

تعداد صفحات : 116

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

به اعتراف مولف این کتاب به دنبال پاسخ به این پرسش ها (که دادلی اندرو نظریه پرداز فیلم مطرح کرده است) در نوشتارها و اندیشه های آوینی است:
1- او چه چیزی را ماده اولیه فیلم می داند؟
2- چه فرایندی این ماده را به چیزی معنادار و تعالی بخش تبدیل می کند؟
3- معنادارترین فرم هایی که آن مادۀ متعالی به خدمت می گیرد چیست؟
4- تمامی این فرایند چه ارزشی در زندگی ما دارد؟
مولف در فصل اول زمینه ی فرهنگی تاریخی آرای سینمای آوینی را بررسی کرده، فصل دوم را به دیدگاه های او درباره ماهیت سینما اختصاص داده و گفت و گویی میان آوینی و دیگر نظریه پردازان فیلم نظیر کراکاوئر، میتری، بوردول و غیره برقرار ساخته است.
در فصل سوم وجه تمایز آوینی با دیگر نظریه پردازان را بررسی کرده و فصل آخر کتاب را محلی برای بررسی روش شناسی و نقد فیلم از نگاه آینی برقرار ساخته است.

در مقدمه این مقاله، آوینی سینما را به مثابه «یکی از محصولات تکنولوژیک تمدن غرب» معرفی می کند که نمی توان آن را جدا از «مجموعه کلی تمدن غرب» شناخت. از نگاه آوینی، «اصالت روش و ابزار» از خصوصیات ذاتی و ماهوی تمدن غرب است و علت تسلط غرب نیز همین است. «جهان غیر غرب» در ابتدا مسحور ابزار و روش ها می شود و از این طریق «غایات» آن ها را نیز می پذیرد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما