loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اسناد نهضت اسلامی ایران - جلد اول و دوم: بعثت و انتقام

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

گردآورنده کتاب سید هادی خسروشاهی

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 532

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

جلد نخست این مجموعه بعثت نام دارد. آنچه در ایران بعد از قیام 15 خرداد سال 1342 و تبعید امام خمینی (ره) تا پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 1357 روی داد، حاصل تحولات شگرف و عمیقِ در باورها، اندیشه ها و خواسته های مردم مسلمان ایران بود . این تحولات شگرف محقق نمی شد مگر در پرتو تلاش های شبانه روزی و مجاهدت های خاموش نیروهای مبارز مذهبی. آنچه نیروهای مذهبی در عرصه ی فکری و فرهنگی نهضت اسلامی نگاشته و انتشار داده اند به دو دسته قابل تقسیم است: نخست آثار و تألیفاتی که با رویکردی مذهبی فرهنگی و به صورت آشکار منتشر می گردید و دسته دوم آثار و نشریاتی است که با رویکرد مبارزاتی مذهبی مخفیانه منتشر می گردید.

چاپ و انتشار و توزیع اعلامیه های انقلابی و همچنین برخی نشریات ادامه دار مذهبی از این دسته هستند . پرواضح است چاپ و تکثیر اعلامیه های انقلابی همراه با سختی ها و مشکلات بسیاری مانند امکان شناسایی نویسندگان و ناشران و کشف چاپخانه و توقیف اعلامیه ها و دسته اندرکاران چاپ و توزیع آنها توسط ساواک و... بوده است، بنابراین چاپ مداوم نشریه ای مخفی برای مدت زمانی یک یا دو ساله کار پرمخاطره و دلهره انگیزی بوده است.

نشریات «انتقام» و «بعثت» دو نشریه ی منحصر به فرد تاریخ نهضت اسلامی هستند که نشریه ی انتقام هشت شماره و نشریه ی بعثت تا چهارده شماره علی رغم پیگرد و تعقیب ساواک منتشر شدند. هر دو نشریه داخلی حوزه علمیه قم بوده، نشریه انتقام را آیت الله محمدتقی مصباح یزدی می نوشت و منتشر می کرد و نشریه بعثت را آقایان هاشمی رفسنجانی، سیدهادی خسروشاهی، علی حجتی کرمانی و سیدمحمود دعایی به چاپ می رساندند.

برای تدوین تاریخ انقلاب اسلامی می بایست به منابع و مأخذ منتشرشده که اسناد انقلاب نام دارند مراجعه کرد. بدون تردید سخن گفتن و نوشتن از این حرکت عظیم اسلامی بدون استناد به اسناد کاری دشوار و پرلغزش است. از جمله روش هایی که با شروع نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی روحانیون و مبارزان مسلمان به کار گرفته و به اطلاع رسانی آموزه های انقلاب پرداختند، چاپ و تکثیر اعلامیه بود که سرگذشت و تاریخ شفاهی آن می تواند موضوع چند تألیف مستقل باشد .

نیروهای مبارز و انقلابی با استفاده از همین راهکار پس از تبعید امام خمینی از ایران ضمن اینکه اعلامیه های انقلابی را منتشر می کردند، به چاپ و انتشار نشریات مخفی هم مبادرت نمودند که در اسناد نهضت اسلامی ایران جلد اول نشریه ی مخفی بعثت معرفی و منتشر گردید و اینک در جلد دوم به چاپ مجدد دومین نشریه مخفی حوزه ی علمیه قم که از تاریخ 29 آذر 1343 تا 15 مهر 1344 با نام انتقام منتشر می شد پرداخته می شود .

آیت الله محمدتقی مصباح یزدی ضمن اینکه با نشریه مخفی بعثت همکاری قلمی داشت، خود شخصاً به تهیه و نوشتن مقالات، اخبار، تایپ و چاپ و حتی بسته بندی و توزیع نشریه انتقام می پرداخت. نام نشریه نیز نشانگر فضای سیاسی حوزه علمیه قم پس از تبعید حضرت امام است که در چنین فضایی حسنعلی منصور اعدام انقلابی می شود .

.... در ابتدا، نشریه ای به نام «بعثت» منتشر می شد... بعدها به فکر تهیه نشریه دیگری افتادیم و نشریه «انتقام» را تأسیس کردیم که هم مطالبش شدیداللحن تر بود و هم موضع گیری آن بسیار صریح بود... فقط بعضی از افرادی که در نشریه ی «بعثت» شرکت داشتند، گردانندگان این نشریه را می شناختند و برای سایرین، مایه تعجب شده بود که اینها چه کسانی هستند؟

توزیع این نشریه بسیار سری بود و با شیوه های پیچیده ای، چه در قم و چه در شهرستان ها چاپ یا منتشر می گردید. زحمت فراوانی کشیده می شد تا اینها به سایر مراکز استان ها و به دست شخصیت های معروف و مبارز برسد.

... تشخیص من این بود که رکن اساسی این فعالیت ها، رکن فرهنگی است و اساس اسلام، فرهنگ اسلام است و فرهنگ اسلام باید به وسیله روحانیت تقویت و آموزش داده شود...
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما